Miten selviäisit puhumatta? Kuvittele millainen päivä sinulla olisi, jos et pystyisi puhumaan? Entä jos huomenna olisi samanlainen päivä? Entä jos puhekykysi ei palautuisi koskaan?

Suomessa on noin 65 000 puhevammaista ihmistä, jotka eivät pysty puhumaan tai joiden puhe on hyvin epäselvää. Heidän voi myös olla vaikeaa ymmärtää puhetta.

Puhevammaisten viikkoa vietetään 5. –11. lokakuuta. Tänä vuonna teemana on ”Onko puhumaton olematon?”.

Katso Kehitysvammaliiton Tikoteekin tuottama video Puhumaton ei ole olematon:

Vaikka ihminen ei pysty puhumaan, hän ei saa jäädä huomiotta ja ulkopuoliseksi, olemattomaksi. Kaikille löytyy keino kommunikoida. Apuvälineet ja kuntoutus auttavat puhumatonta, mutta kaikkein tärkeintä on muiden ihmisten asenne ja toisen kommunikointitavan ottaminen jatkuvasti huomioon.

Jokaisella on tarve viestiä toisten ihmisten kanssa. Haluamme sanoa mielipiteemme, tehdä valintoja ja päätöksiä, kieltäytyä, pyytää, ilmaista tunteita, saada muiden huomiota sekä jutustella – olla ihmisiä. Puhumattoman ihmisen kohdalla tämä kuitenkin toteutuu vain toimivalla kommunikaatiokeinolla, tarvittavilla apuvälineillä ja muiden ihmisten avulla. Mahdollisuus kommunikointiin on perusoikeus.

Puhevamma voi olla synnynnäinen tai myöhemmällä iällä saatu. Puhevammaisuus voi olla seurausta esimerkiksi aivoverenkierron häiriöstä tai päähän kohdistuneesta iskusta. Puhevammaisuus voi kohdata ketä tahansa missä iässä tahansa.

Puhevammaisten viikkoa koordinoi Kehitysvammaliiton tietotekniikka- ja kommunikaatiokeskus Tikoteekki. Yhteistyökumppaneina ovat lukuisat puhevamma-alan järjestöt ja muut toimijat.

Muutamia esimerkkejä viikon tapahtumista:

• Helsingissä yleisöluento Pasilan kirjastossa 5.10. klo 18–19.30. Järjestäjät Kehitysvammaliitto ja Aivoliitto.
  • Porissa yleisötapahtuma Mikkolan Prisman aulassa 6.10. klo 11–16. Järjestäjä Mokoma.
  • Joensuussa yleisötapahtuma kauppakeskus IsoMyyssä 7.10. klo 11–17. Järjestäjä Honkalampi-säätiö.
  • Kuopiossa yleisötilaisuus kauppakeskus Matkuksessa 10.10. klo 10–16. Järjestäjä Honkalampi-säätiö.

Lisää viikon tapahtumia eri puolilta Suomea: http://www.puhevammaistenviikko.fi/tapahtumat/

Lisätietoa: Kehitysvammaliiton tietotekniikka- ja kommunikaatiokeskuksen Tikoteekin kehittämispäällikkö Eija Roisko, puh.  040 5903801, eija.roisko@kvl.fi