onnellinen pari
Kuva: Johanna Kare KATSO IHMINEN® (johannakare.com)

Kehitysvammaliiton 70-vuotisjuhlavuoden valokuvanäyttely Onnellinen elämä järjestetään Lapinlahden Lähteellä Helsingissä 2.-19.8.2022.

Mitä onni on? Yhteyttä toiseen, rakkautta, iloa, huumoria, hassuttelua, luottamusta ja yhteistä tekemistä. Muun muassa näitä asioita, jos kysytään Klausilta ja Annikalta, Joonakselta ja Anna-Maijalta tai Ollilta ja Nealta. Näiden kolmen pariskunnan onnesta kertoo Johanna Kareen valokuvanäyttely Onnellinen elämä, joka on nähtävissä Helsingissä Lapinlahden Lähteellä 2.-19. elokuuta. Näyttely on osa Kehitysvammaliiton 70-vuotisjuhlavuoden tapahtumia.

Kaikilla kuudella valokuvanäyttelyn päähenkilöllä on kehitysvamma. Se ei estä heitä elämästä täysillä ja nauttimasta elämästään.

”He ovat onnellisia. He jakavat ilon ja onnellisuuden sanomaa”, valokuvataiteilija Johanna Kare toteaa. ”Meidän kaikkien pitäisi ottaa oppia heidän positiivisuudestaan, ei takertua pikkuseikkoihin.”

Näyttelyn kuvista huokuu keskinäinen huolenpito, turvallisuus ja toisen hyväksyntä sellaisena kuin hän on. Oikeus rakkauteen ja parisuhteeseen ei kuitenkaan edelleenkään ole kaikille kehitysvammaisille ihmisille itsestäänselvyys.

”Se on edelleen jossain määrin tabu”, Kehitysvammaliiton toiminnanjohtaja Susanna Hintsala sanoo.

Kehitysvammaliitto painottaa, että kehitysvammaisten ihmisten palveluissa tulisikin entistä enemmän kiinnittää huomiota siihen, miten kehitysvammaisilla ihmisillä on mahdollisuuksia löytää ja ylläpitää itselleen tärkeitä ihmissuhteita ja miten sitä eri elämäntilanteissa tuetaan.

Onnellinen elämä -näyttelyn avajaisia vietetään 2.8. klo 18 Lapinlahden Lähteen päägalleriassa (Lapinlahdenpolku 8, Helsinki). Avajaisissa esiintyvät myös Kalle Salonen (Hammond-urut) ja Antero Priha (trumpetti). Tilaisuuden juontaa Elina Kanerva, ja suojelijana toimii näyttelijä, ohjaaja ja käsikirjoittaja Kari Heiskanen.

Kehitysvammaliitto täyttää tänä vuonna 70 vuotta. Liitto haluaa 70-vuotisjuhlavuotenaan nostaa esiin iloa, jota tarvitaan erityisesti poikkeusaikoina.

”Ilo on yksi Kehitysvammaliiton arvoista. Haluamme luoda iloa ja hyvinvointia yhdessä tekemällä. Uskomme tulevaisuuteen ja kehittymismahdollisuuksiin ja uskomme, että pienetkin hyvät teot ovat tärkeitä”, toiminnanjohtaja Susanna Hintsala sanoo.

Liiton juhlavuonna käytämme somessa tunnistetta #AidostiMukana70vuotta

Lisätietoa:

• Viestintäpäällikkö Anneli Puhakka, Kehitysvammaliitto, p. 0400 906 061
  • Toiminnanjohtaja Susanna Hintsala, Kehitysvammaliitto, p. 040 741 6179
  • Valokuvataiteilija Johanna Kare, johanna.kare(ät)stahle.fi
  • Lapinlahden Lähde (lapinlahdenlahde.fi)
  • Onnellinen elämä -näyttely kuuluu valokuvataiteilija Johanna Kareen KATSO IHMINEN® -konseptiin (www.johannakare.com).