Verneri.netin Valitse vammaistyö -kampanja haastaa nuoret opiskelemaan vammaistyötä.

Kehitysvamma-alalle tarvitaan lisää koulutettuja työntekijöitä. Koulutuksen lisäksi työntekijöillä pitää olla asennetta. Alalle tarvitaan tekijöitä, jotka uskaltavat heittäytyä.

Kysyimme nuorilta, mikä vammaistyössä pelottaa. Nuoria pelottaa kommunikointi kehitysvammaisten ihmisten kanssa. Moni myös ajattelee, että vammaistyö on pelkkää hoitotyötä.

Vammaistyön opettajat arvelivat, että nuoria pelottaa, koska he eivät tunne kehitysvammaisia ihmisiä, eivätkä tiedä, millaista työskentely heidän kanssaan on.

Teimme kolme videota, jotka vastaavat nuorten pelkoihin kehitysvammaisia ihmisiä ja alan töitä kohtaan.

Tee omalla tyylillä

Pertti Kurikan Nimipäivät tekee musiikkia Lyhty ry:n kulttuuripajassa. Kalle Pajamaa on kulttuuripajan ohjaaja. Kalle ja PKN tekevät asiat omalla tyylillään.

Seuraa Kallen kuvapäiväkirjaa 2.-8.3. Kehitysvammaliiton Instagram-tilillä (www.instagram.com).

Lue juttu Kallesta ja PKN:stä (verneri.net)

.

Heittäydy

Jokainen haluaa tulla kuulluksi. Kaikki eivät kuitenkaan pysty puhumaan.

Vuorovaikutus vaikeasti vammaisen ihmisen kanssa voi olla vaikeaa ja pelottavaa. Se vaatii aikaa, herkkyyttä ja rohkeutta.

Iiro Hälinen kommunikoi ilmeillä, eleillä ja äänillä. Johanna Pirhonen on Iiron ohjaaja. Hänestä vuorovaikutukseen pitää heittäytyä.

Lue juttu Johannasta ja Iirosta (verneri.net)

Auta unelmoimaan

Suurin osa kehitysvammaisista nuorista haaveilee omasta kodista, hyvästä työpaikasta ja parisuhteesta. Samoista asioista kuin muutkin.

Janica Hirvenkivi asuu Laajasalon ryhmäkodissa. Hän rakastaa jääkiekkoa ja haaveilee välinehuoltajan työstä Hartwall-areenalla. Joni Laaksonen on ryhmäkodin ohjaaja. Hän auttaa Janicaa toteuttamaan unelmiaan.

Lue juttu Jonista ja Janicasta (verneri.net).

Osallistu kampanjaan

Osallistu kampanjaan Verneri.netin Facebook-sivulla (facebook.com). Katso kampanjan kuvia Kehitysvammaliiton Instagram-tilillä. Osallistu keskusteluun myös Twitterissä (twitter.com) tunnisteella #valitsevammaistyö.

Jenni Sipilä
Viestinnän suunnittelija