Jo kulttiasemaan noussut vammaisten muusikoiden punkbändi Pertti Kurikan Nimipäivät on saanut Kehitysvammaliitolta vuoden 2010 Aino Miettinen -tunnustuspalkinnon.

Palkinto myönnetään ideasta, toimintatavasta, aloitteesta tai ratkaisusta, joka toimii suunnannäyttäjänä kehitysvammahuollossa, on innovatiivinen tai edistää kehitysvammaisten tasa-arvoa ja yhteiskunnassa selviytymistä merkittävällä tavalla.

Palkinnon perustelujen mukaan bändi on hyvä esimerkki kehitysvammaisten ihmisten tasa-arvon edistämisestä yhteiskunnassa kulttuuria kaikille -hengessä. Yhtye on esiintynyt mm. Tavastialla ja Faces Etnofestivaalilla, ja ensi syksynä keikkoja on esimerkiksi Tukholmaan ja Kööpenhaminaan. Bändiltä on tulossa oma vinyylilevy. Yhtyeen musiikkia on kuultavissa kesäkuussa ensi-iltansa saavassa elokuvassa ”Vähän kunnioitusta”.

Pertti Kurikan omin sanoin: ”Pertti Kurikan Nimipäivät on hyvä bändi. Soitetaan oikein kunnon suomalaista rockmusiikkia. Ansaitsemme tunnustuspalkinnon, koska me soitamme hyvin. Ihmiset ovat tykänneet oikein paljon ja olemme saaneet lämmintä kättä.”

Palkinto luovutettiin Kehitysvammaliiton opintopäivillä 2. kesäkuuta 2010 Helsingissä.