Liittovaltuuston puheenjohtajana vuodesta 1988 lähtien toiminut kunnallisneuvos Sakari Nuutinen jätti tehtävänsä, ja hänen tilalleen valittiin vammaispalvelujen johtaja Riitta Hakoma. Liiton puheenjohtajana jatkaa toimitusjohtaja Pekka Kettunen.

Kehitysvammaliiton luottamusjohtoon tuli muutoksia keskiviikkona 27. syyskuuta 2023 pidetyssä liittokokouksessa. Liittokokous on Kehitysvammaliiton ylin päättävä elin, joka kokoontuu joka neljäs vuosi.

Liittovaltuuston pitkäaikainen puheenjohtaja, kunnallisneuvos Sakari Nuutinen luopui tehtävästä, ja hänen tilalleen valittiin vammaispalvelujen johtaja Riitta Hakoma Etelä-Karjalan hyvinvointialueelta. Sakari Nuutinen oli Kehitysvammaliiton liittovaltuustossa vuodesta 1979, ja vuodesta 1988 lähtien sen puheenjohtajana.

”Vaikka eroan tästä tehtävästä, kehitysvamma-asioista en eroa”, Sakari Nuutinen sanoi.

Kehitysvammaliiton puheenjohtajana ja liittohallituksen puheenjohtajana jatkaa toimitusjohtaja Pekka Kettunen Kontiolahdelta, jossa hän toimii hoiva-alan yrittäjänä.

Liittokokous hyväksyi Kehitysvammaliitolle uuden ”Yhdessä ihmisarvon puolesta” -strategian vuosille 2024–2027. Kehitysvammaliiton perustehtävä on edistää yhdenvertaisuutta, osallisuutta ja ihmisarvon kunnioitusta yhteistyössä jäsentensä ja kumppaneidensa kanssa.

Seuraavien neljän vuoden painopisteiksi Kehitysvammaliitolle asetettiin toimia niin, että Suomessa on vaikuttavaa vammaispolitiikkaa, tukea ja palveluita heikoimmassa asemassa oleville, ymmärrettävää tietoa sekä osaavaa henkilöstöä riittävästi.

Kehitysvammaliiton toimintaa ohjaavat arvot ihmisarvo, ilo, läheisyys, vastuullisuus ja rohkeus.

Puheenjohtaja Pekka Kettunen, toiminnanjohtaja Susanna Hintsala ja liittovaltuuston puheenjohtaja Riitta Hakoma.

Liittohallituksen ja -valtuuston jäsenet

Lisätietoa: toiminnanjohtaja Susanna Hintsala, p. 040 741 6179