Virkakielen selkeyttäminen on nykyisessä hallitusohjelmassa. Miten selkeämpää kieltä on tarkoitus edistää? Muun muassa tästä keskustellaan Kehitysvammaliiton järjestämässä paneelikeskustelussa SuomiAreenalla Porissa 18.7.

Politiikan, hallinnon ja median vaikeasti ymmärrettävästä kielestä ovat keskustelemassa asunto- ja viestintäministeri Krista Kiuru, kansanedustaja ja sivistysvaliokunnan puheenjohtaja Raija Vahasalo, Me itse ry:n aktiivi Pia Helminen, urheiluselostaja Tapio Suominen sekä Selkokeskuksen johtaja Hannu Virtanen. Keskustelun juontajana toimii Satakunnan maakuntajohtaja, selkokirjailija Pertti Rajala.

• Paneelikeskustelu Eetunaukion lavalla ke 18.7. klo 10.30.
  • Tietoisku selkokielestä Torilavalla ke 18.7. klo 15.

Kuntavaalit ja kehitysvammaisten asuminen

Selkokielen lisäksi Kehitysvammaliitto tuo SuomiAreenalle toisen kuntavaalivuonna ajankohtaisen aiheen, kehitysvammaisten ihmisten asumisen. Kehitysvammaisten ihmisten asumisesta, kuntien vastuusta ja ihmisoikeuksista ovat keskustelemassa Kehitysvammaliiton koulutus- ja vaikuttamistoiminnan johtaja Susanna Hintsala ja Satakunnan sairaanhoitopiirin sosiaalipalvelujen johtaja Merja Paavola.

• Keskustelu Torilavalla ke 18.7. klo 13.

Toisenlaiset frendit ja kuvionuottijamit

Torstaina 19.7. Kehitysvammaliitto jammailee kevyemmin kuvionuottien tahdissa ja tuo mukaan Toisenlaiset frendit. Toisenlaisten frendien Sanna Sepponen ja Kata Rönnemaa kertovat siitä, miten he haluavat asua, mitä merkitsee mahdollisuus palkkatyöhön ja miten he omassa elämässään vaikuttavat.

Musiikkikoulu Resonaarin johtaja Kaarlo Uusitalo ja joukko soittajia esittelevät kuvionuotteja Kehitysvammaliiton teltalla sekä järjestävät toriyleisölle kuvionuottijamit.

• Toisenlaisten frendien Sanna Sepponen ja Kata Rönnemaa haastattelussa Torilavalla 19.7. klo 13 ja sen jälkeen Kehitysvammaliiton teltalla kävelykadulla (osasto 21).
  • Kuvionuottijamit Torilavalla 19.7. klo 15 ja sen jälkeen Kehitysvammaliiton teltalla.

• Selkokeskuksen johtaja Hannu Virtanen, p. 040 503 1003
  • Yhteiskuntavastuupäällikkö Tiina Kivisaari, p. 040 823 1232