Selkokeskus järjestää Älä unohda selkokirjaa -seminaarin ke 28.9.2022 klo 15-17 Helsingin keskustakirjasto Oodissa ja etänä. Seminaarissa selkokielen ja lukutaidon asiantuntijat sekä kirjailijat keskustelevat selkokirjallisuudesta.

Selkokirja on avain lukuelämyksiin silloin, kun muu kirjallisuus tuntuu liian vaikealta tai ei innosta. Mutta muistetaanko selkokirjallisuutta mediassa, kustantamoissa ja päätöksenteossa? Seminaarissa pureudutaan selkokirjallisuuteen eri näkökulmista ja kannustetaan selkokirjojen julkaisemiseen ja hyödyntämiseen esimerkiksi kouluissa ja kirjastoissa. Maksuton seminaari järjestetään keskustakirjasto Oodissa ja etänä, ja siihen voi osallistua kuka tahansa aiheesta kiinnostunut.

Selkokirjoista keskustelemassa ovat esimerkiksi kirjailija Marja-Leena Tiainen, kirjastoammattilainen Henriika Tulivirta, Lukuliikkeen asiantuntija Mari Järvenpää sekä kirjailija, selkomukauttaja ja opettaja Tuija Takala. Seminaarissa myös juhlistetaan Ari Sainion kolmeakymmentä vuotta selkokirjallisuuden parissa ja paljastetaan Ilo-kirjoituskilpailun voittaja.

Seminaarissa palkitaan Ilo-kirjoituskilpailun voittaja

Selkokeskus ja Oppimateriaalikeskus Opike järjestivät Kehitysvammaliiton 70-vuotisjuhlavuoden kunniaksi Ilo-kirjoituskilpailun. Kilpailuun osallistui 135 selkokielistä novellia, joiden aiheena on ilo ja ajateltuna lukijana selkokieltä tarvitseva nuori aikuinen tai aikuinen. Kilpailun raati valitsee voittajanovellin, joka julkistetaan seminaarissa klo 16.

Tervetuloa innostumaan selkokirjallisuudesta ja löytämään keinoja lukutaidon parantamiseksi!

Kehitysvammaliiton Selkokeskus on voittoa tavoittelematon selkokielen asiantuntijakeskus, joka edistää selkokielen käyttöä ja kehittää selkokieltä. Selkokieli on suomen kielen muoto, joka on sisällöltään, sanastoltaan ja rakenteeltaan yleiskieltä helpompaa.

Lisätietoja ja yhteydenotot

Piirroksessa nuori ihminen poimii kirjahyllystä loistavan kirjan.