Selkosanomat 25 vuotta

Selkokielellä on tänä vuonna syytä juhlaan. 25 vuotta sitten opetusministeriö aloitti selkokirjallisuuden tukemisen. Selkokirjojen kirjoittajille, kuvittajille ja kustantajille myönsi ensin tukea ministeriön oma työryhmä, mutta vuonna 2004 tehtävä siirtyi Kehitysvammaliiton Selkokeskukselle. Tuen saaneita kirjoa on ilmestynyt vuosittain kymmenkunta, kaikkiaan niitä on jo liki 350.

Samoin 25 vuotta sitten alkoivat ilmestyä Selkouutiset ja sen ruotsinkielinen sisarlehti LL-Bladet. Suomenkielisen uutislehden julkaisijana on koko ajan toiminut Kehitysvammaliiton Selkokeskus, ruotsinkielistä lehteä ovat julkaisseet Kehitysvammaliitto ja Förbundet De Utvecklingsstördas Väl yhteistyössä.

Vuonna 2012 Selkouutisten nimi muuttui Selkosanomiksi, ja samaan aikaan se alkoi ilmestyä myös verkkolehtenä. LL-Bladetin verkkolehti aloitti taipaleensa pari vuotta myöhemmin.

Selkokielen tarve on tunnustettu vuosi vuodelta yhä selkeämmin.

”Selkokielen tarve kasvaa koko ajan. Suomessa asuu noin puoli miljoonaa ihmistä, jotka tarvitsevat selkokieltä selvitäkseen arjen haasteista. Uusi turvapaikanhakijoiden tulva korostaa myös selkokielen ja selkokielisten julkaisujen tarvetta. Selkokielen merkitys onkin viime aikoina tunnustettu laajasti esimerkiksi valtionhallinnossa. Tästä hyvänä esimerkkinä on Kotimaisten kielten keskuksen koordinoima virkakielikampanja, jossa selkokieli on näkyvästi esillä”, Selkokeskuksen kehittämispäällikkö ja Selkosanomien päätoimittaja Leealaura Leskelä sanoo.

Lisätietoa: Leealaura Leskelä, p. 040 717 1971
www.selkokeskus.fi