Pekka Rahkonen. Kuva: Pekka Rahkonen.

Kuvittaja Pekka Rahkonen on voittanut selkokirjallisuuden Seesam-palkinnon tunnustuksena selkokielisen kirjallisuuden edistämisestä.

Selkokeskuksen yhteydessä toimiva selkokirjatyöryhmä myöntää Seesam-palkinnon selkokirjallisuuden edistämisestä joka toinen vuosi. Vuonna 2023 työryhmä halusi palkita Pekka Rahkosen, sillä hän on kuvittanut selkokielisiä kirjoja ja oppimateriaaleja pitkään ja ansiokkaasti. Hänen ensimmäinen selkokuvituksensa on 2000-luvun alusta, ja sen jälkeen hän on kuvittanut monipuolisesti esimerkiksi selkokielisiä painettuja kirjoja, verkkokirjoja, sarjakuvia ja oppimateriaaleja.

”Rahkosella on tunnistettava ja persoonallinen kuvitustyyli sekä laadukas kuvitusjälki”, työryhmä perustelee.

Rahkosen selkokuvituksia pääsee näkemään esimerkiksi Masi Tulppa: Pääsy kielletty! -kirjan selkomukautuksessa (Opike 2019), Laura-verkkokirjasarjassa (Papunet 2017, 2018), Jaakko ja Jekku -strippisarjakuvissa (Papunet 2016, 2018) sekä Pallosankari Unskin selkomukautuksessa (Opike 2004).

Selkokirjatyöryhmän sihteeri Ella Airaksinen ja jäsen Satu Leisko luovuttivat palkinnon Rahkoselle Helsingin kirjamessuilla 27.10.2023.

Selkokeskus on voittoa tavoittelematon selkokielen asiantuntijakeskus, joka on osa Kehitysvammaliittoa. Sen yhteydessä toimiva selkokirjatyöryhmä on jakanut Seesam-palkinnon selkokirjallisuuden parissa ansioituneelle kirjailijalle, kuvittajalle, kääntäjälle, tutkijalle tai kustantajalle vuodesta 1992 alkaen. Palkinnon arvo on 1 000 euroa.

Selkokirjoissa käytetään selkokieltä, jota on helppo ymmärtää tuttujen sanojen, lyhyiden lauseiden sekä selkeän tarinan ja taiton ansiosta. Selkokirjoista hyötyvät henkilöt, joilla on esimerkiksi lukivaikeus, ADHD, kehitysvamma, muistisairaus tai äidinkielenä jokin muu kuin suomi tai ruotsi.

Lisää tietoa:

Ella Airaksinen
asiantuntija / selkokirjatyöryhmän sihteeri
Sähköposti: ella.airaksinen(at)kvl.fi

Seesam-palkinto (selkokeskus.fi)

Selkokeskuksen selkokirjatyöryhmä (selkokeskus.fi)

Selkokeskus Helsingin kirjamessuilla (selkokeskus.fi)