Maailman ääneen lukemisen päivää vietetään 24.2. Kehitysvammaliiton Selkokeskuksen Luetaan ääneen selkokirjaa -kampanjassa luetaan tuolloin  selkokirjaa yli 2000 kehitysvammaiselle, muistisairaalle ja iäkkäälle ihmiselle ympäri Suomea. Lukuhetkiä toteutetaan yli 170:ssä vammais- ja vanhustyön yksikössä sekä kirjastoissa eri puolilla maata.

Lista paikkakunnista ja yksiköistä, joissa lukuhetkiä järjestetään, löytyy Selkokeskuksen internetsivuilta: http://papunet.net/selkokeskus/selkokeskus/luetaan-aaneen-selkokirjaa-kampanja/me-olemme-mukana-kampanjassa/

Myös joukko suomalaisia mielipidevaikuttajia osallistuu kampanjaan. Kampanjan suojelija, Tasavallan presidentin puoliso, Turun kirjamessujen ohjelmapäällikkö rouva Jenni Haukio lukee helsinkiläisen Valteri-koulu Ruskiksen oppilaille.

Vanhus- ja lähimmäispalvelun liiton puheenjohtaja Vappu Taipale toteuttaa lukuhetken Myllypuron palvelukeskuksessa. Muita lukuilon lähettiläitä ovat muun muassa Ylen uutisankkuri Marjukka Havumäki, tietokirjailija Markus Hotakainen ja selkokirjailija, maakuntajohtaja Pertti Rajala. Kampanjaan osallistuu lisäksi useita selkokirjailijoita ympäri maata sekä toimintakeskusten ja asumispalveluyksiköiden työntekijöitä.

Ilman lukemisen apua ja selkokielisiä aineistoja suuri joukko suomalaisia jää lukuelämysten ulkopuolelle. Ääneen lukuhetket ovat toimiva ja yksinkertainen tapa vahvistaa ihmisten hyvinvointia ja osallisuutta vammais- ja vanhustyön arjessa.

”Ääneen lukeminen on hauskaa kaikille. Lukuhetki selkokirjan kanssa synnyttää yhteisiä kokemuksia, ja jaettu ilo kantaa elämää eteenpäin”, Vappu Taipale toteaa.

Luetaan ääneen selkokirjaa -kampanja tuo lukuiloa ja -elämyksiä kehitysvammaisille, iäkkäille ja muistisairaille ihmisille, joille yleiskielisen kirjan lukeminen tai ymmärtäminen on hankalaa. Kampanjan tarkoituksena on edistää ääneen lukemista ja selkokielistä kirjallisuutta vammais- ja vanhustyön arjessa toimintakeskuksissa ja ryhmäkodeissa.

Luetaan ääneen selkokirjaa -kampanja on Lukutuki–Läsombud-hankkeen (2013–2015) päätöstapahtuma. Selkokeskus ja LL-Center ovat kouluttaneet hankkeessa lukutueksi toimintakeskusten ja asumispalveluyksiköiden työntekijöitä. Lukutuella tarkoitetaan vammais- tai vanhustyön työntekijää, jonka yhtenä työtehtävänä on auttaa asiakkaita lukemisessa ja järjestää lukuhetkiä.

Maailman ääneen lukemisen teemapäivää vietetään jo yli 100 maassa ympäri maailmaa.

Lisätietoa:
Kampanjakoordinaattori Minna Salonen
Puh. (045) 7734 5474
minna.salonen(at)kvl.fi

Linkit:

Rouva Haukion kampanjatervehdys Selkokeskuksen internetsivuilla (pdf):
Kampanja Selkokeskuksen kotisivuilla: http://papunet.net/selkokeskus/selkokeskus/luetaan-aaneen-selkokirjaa-kampanja/
Kampanja Selkokeskuksen Facebookissa: www.facebook.com/selkokeskus
Twitter: #luetaanselkokirjaa