Kehitysvamma-alan asumisen neuvottelukunnan (KVANK) Työn ja päivätoiminnan valiokunta on julkaissut selvityksen koronan tuottamien rajoituksien vaikutuksista työ- ja päivätoimintaan sekä työllistymistä tukevaan toimintaan.

Selvitys perustuu aineistoon, joka kerättiin kyselyllä loppuvuodesta 2020. Kyselyyn vastasi marras-joulukuussa 103 työ- ja päivätoimintaa tai tuetun työllistymisen palveluita tarjoavaa tahoa.

Keväällä 2020 kehitysvammaisten ihmisten työ- ja päivätoiminta muutti muotoaan tai loppui kokonaan useaksi kuukaudeksi. Osa toimintaa tarjoavista organisaatioista kehitti vikkelästi uusia tapoja toteuttaa toimintaa, mutta liian moni asiakas jäi vaille palvelua, johon hänellä on subjektiivinen oikeus.

Selvityksestä käy ilmi, että yleisin tapa, miten palvelua muokattiin, oli etäpalveluiden käyttöönotto. Viriketoimintaa järjestettiin myös asiakkaiden kodeissa niille, jotka asuvat asumispalveluissa. Kuitenkin yli puolet vastaajista kertoi, että merkittävä osa asiakkaista jäi kokonaan palveluiden ulkopuolelle.

Selvitys poikkeusajan vaikutuksista työ- ja päivätoimintaan ja työllistymistä tukevaan toimintaan (pdf, 323 kt)

Lisätietoa selvityksestä:

• Simo Klem, Kehitysvammaliitto, simo.klem (ät) kvl.fi, p. 040 905 1837
  • Mari Hakola, Kehitysvammaisten Tukiliitto, mari.hakola (ät) tukiliitto.fi, p. 040 167 6990

Selvitys poikkeusajan vaikutuksista työ- ja päivätoimintaan ja työllistymistä tukevaan toimintaan -kansikuva.