Oon upee -kampanjakuva

Kansainvälistä Downin syndrooma -päivää vietetään 21.3. Sen kunniaksi Kehitysvammaliitto kampanjoi viikon ajan ympäri Suomea vahvalla taidekuvista koostuvalla kampanjalla, jolla halutaan kohdistaa erilainen katse Downin syndroomaan. Kauppakeskusten lisäksi kampanja näkyy myös virtuaalisen valokuvanäyttelyn, videon ja tarinoiden muodossa osoitteessa www.oonupee.fi.

Kampanja kiinnittää huomiota jokaisen vahvuuksiin ja voimavaroihin oireyhtymän sijasta. Kuvien mallit ovat itse saaneet päättää, millaisena he haluavat tulla nähdyksi. Lopputuloksena näemme unelmia, rakkautta, rohkeutta, voimaa, haavoittuvaisuutta ja upeita persoonia.

Henkilöillä, joilla on Downin syndrooma, on paljon annettavaa yhteisölleen ja läheisilleen. Esimerkiksi työelämä ei kuitenkaan ole vielä huomannut tätä potentiaalia Suomessa. Vain noin 500 kehitysvammaista henkilöä on palkkatyössä, vaikka huomattavasti suurempi joukko pystyisi tekemään työtä, jos siihen annettaisiin mahdollisuus. Kehitysvammaliitto kerää kampanjan aikana varoja Palkkaa mut -hankkeeseen, jolla tuetaan kehitysvammaisten nuorten työllistymistä.

Kampanjan mediakumppanina toimii JCDecaux. ”Olemme mielellämme mukana yhteistyökumppanina tässä tärkeässä ja ajankohtaisessa kampanjassa. Uskomme, että digitaaliset ulkomainospinnat kauppakeskuksissa tarjoavat näkyvän kanavan tälle kampanjalle, jossa pyritään lisäämään ihmisten tietoisuutta Downin syndroomasta”, kommentoi JCDecaux’n markkinointipäällikkö Sampo Koskinen.

Kampanjan kuvat ovat valokuvaaja Veikko Kähkösen ottamia. Kampanja näkyy 19.-25.3. Helsingissä, Espoossa, Vantaalla, Tampereella, Porissa, Lappeenrannassa, Lahdessa ja Rovaniemellä.

Tue kehitysvammaisten nuorten työllistymistä, lahjoita!

Lisää kuvia ja tarinoita:

www.oonupee.fi

Lisätietoa: viestintäpäällikkö Anneli Puhakka, Kehitysvammaliitto, p. 0400 906 061