pariskunta kotonaan keittiössä

Lue lisää asumisen kumppanuudesta ja tule tekijäksi!

Kehitysvammaisten asumisohjelman (Kehas) mukaisesti laitosasumisen pitäisi olla Suomessa ohi vuonna 2020. Tämän tavoitteen toteuttamisessa tarvitaan lisätoimia ja yhteistyötä.

Kun vanhoja laitosrakenteita on purettu, maahamme on syntynyt YK:n vammaissopimuksen vastaisesti uusia laitosmaisia ryhmäkoteja. Kuitenkin on tiedossa, että kehitysvammaiset ihmiset itse haluaisivat samanlaisia koteja kuin muutkin tarvitsemansa tuen avulla. Tämä on myös vammaissopimuksen ja tulevan vammaislainsäädännön tavoite.

Kehas-tavoitteen vauhdittamiseksi kehitysvamma-alan järjestöt, ympäristöministeriö, sosiaali- ja terveysministeriö, ARA, Valvira ja THL ovat käynnistäneet asumisen kumppanuushankkeen, jonka tavoitteena on tukea ja sitouttaa kuntia, maakuntia, asumisen ja palvelujen tuottajia ja rakennuttajia yhteisiin toimiin tekemään parempia vaihtoehtoja vammaisten ihmisten asumiseen ja muuhun elämään.

Lähtökohtana on YK:n vammaissopimuksen artikla 19, jossa mm. todetaan, että vammaisille henkilöille tulee varmistaa mahdollisuus valita, missä ja kenen kanssa he asuvat, eivätkä he ole velvoitettuja käyttämään tiettyä asumisjärjestelyä. Tämä artikla ei tällä hetkellä toteudu.

Koti ei saa olla mikään massaratkaisu, sillä se on ihmisille hyvin henkilökohtainen asia. Koti tehdään itse, mutta vammaiset ihmiset tarvitsevat siihen usein muiden tukea.

Asumisen tekoja -hankkeen käynnistystilaisuus järjestetään 28.11. Paasitornissa Helsingissä. Tilaisuudessa paljastetaan ensimmäinen toimija, joka sitoutuu julkisesti tekoihin joilla tuetaan innovatiivisesti kehitysvammaisten ihmisten yksilöllistä asumista.

Hankkeen aikana osanottajat tulevat haastamaan toisiaan sekä jakamaan hyviä käytäntöjä, miten kehitysvammaisten ihmisten asuminen voidaan järjestää uudenlaisella tavalla.

Asumisen tekoja -nettisivu

Lisätietoja:

• Kansalaisuusyksikön johtaja Susanna Hintsala, Kehitysvammaliitto, p. 040 741 6179, susanna.hintsala(at)kvl.fi
  • Toiminnanjohtaja Marianna Ohtonen, Kehitysvammaliitto, p. 09 3480 9214, marianna.ohtonen(at)kvl.fi