Kuva: Valtion ravitsemusneuvottelukunta

Millaista on terveellinen ruoka? Mistä hyvä ateria koostuu? Miten usein on hyvä syödä? Muun muassa näihin kysymyksiin saa selkokielisen vastauksen Kehitysvammaliiton Papunetin Terveellinen ruoka -sivuilta.

Sivuilla on tietoa terveellisestä ruuasta helposti ymmärrettävässä muodossa. Sivuilla voi katsella videoita, selata kuvasarjoja sekä pelata ruokapeliä. Lopuksi voi testata, mitä asiasta jäi mieleen.

Laaja ruoka-aineisto on tuotettu Tieteen tiedotuksen tuella ja tehty yhteistyössä Suomen Diabetesliiton kanssa. Sivujen sisältö perustuu Itämeren ruokakolmioon, joka on tapa havainnollistaa terveellisen ruokavalion koostamista. Ruokakolmiossa suositaan pohjoisissa maissa tuotettua, suomalaiseen ruokakulttuuriin kuuluvaa ruokaa.

Sivujen kolmessa videossa keskustellaan terveellisestä ruuasta. Yhdessä kerrotaan, miten tehdään mustikkasmoothie. Lyhyet asiantuntijahaastattelut antavat tietoa siitä, miten syömällä terveellisesti voi vaikuttaa omaan hyvinvointiin. Ruokapeli taas opastaa hauskalla tavalla, mitä ruokia voi syödä usein ja mitä harvemmin.

Terveellinen ruoka -aineisto (www.papunet.net)