Joka päivä on leikkipäivä – ja erityisesti lauantai 23.4.2022. Silloin vietetään vuosittaista ja valtakunnallista Leikkipäivää. Päivä muistuttaa, että leikkiä voi monella tavalla ja leikki on kaikkien oikeus.

Tänä vuonna Leikkipäivän teema on ”Leikkien pallon puolesta”. Vakavienkin asioiden, kuten ilmastonmuutoksen, keskellä me kaikki tarvitsemme leikkiä. Leikki voi myös osaltaan edistää kestävän kehityksen ajattelua ja toimintaa. Leluja ei aina tarvita, tai ne voivat olla kotoa löytyviä tavaroita, kuten keittiövälineitä tai laatikoita. Leikin kautta voi myös edistää ympäristöarvoja sekä esimerkiksi lelujen kierrätystä, uudelleenkäyttöä, jakamista ja korjausta.

Lisää tietoa Leikkipäivästä ja siihen liittyvistä tapahtumista saa Leikkipäivä-sivustolta. Esteetön leikkipäivä -osiossa kerrotaan esteettömästä leikistä ja esteettömistä Leikkipäivä-verkkotapahtumista sekä annetaan leikkivinkkejä. Mukana vinkeissä on Tikoteekin vuoden 2021 Leikkipäivään tekemä video. Se kertoo, millaista on puhevammaisten lasten esteetön leikki kuvilla ja laitteilla tuettuna. Videoon liittyvät kuvataulut löytyvät Papunetistä ja linkit niihin videon alta.

Isot kuvat ulkoleikkiin
Pienet kuvat ulkoleikkiin
Kilipukki-leikki, helppo
Kilipukki-leikki, vaikeampi
Kim-leikki, helppo
Kim-leikki, vaikeampi

Iloista, mukavaa ja esteetöntä Leikkipäivää kaikille!

Vastaa

Kommentti julkaistaan tarkistuksen jälkeen. Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty tähdellä (*).