Tikonen 1/2023 on ilmestynyt!

Tikoteekin johtaja Eija Roisko pohtii pääkirjoituksessaan, mitä reilu tulevaisuus tarkoittaa puhevammaisille ihmisille ja miten se voi toteutua.

Äänihuuli on Tikosen uusi kolumni. Siinä puhevammainen Nina kertoo avoimesti kokemuksistaan. Miltä tuntuu elää kuin omassa kuplassa?

Tapaamme myös Mika Lemisen, nuoren lauluntekijän ja räppärin, jolla on CP-vamma. ”Musani kautta haluan toimia esimerkkinä siitä, että vammainen voi olla taitava, vahva, tehdä musaa ja menestyä elämässä”, hän sanoo.

Artikkeleissa on paljon asiaa vuorovaikutuksesta. Erityisluokanopettajat kertovat työstään ja vuorovaikutuksen merkityksestä oppimiselle. Vuorovaikutuskonkari Kaisa Launonen kertoo pitkästä urastaan ja siitä, miten tärkeää on ymmärtää, että jokaisella on oikeus ja tarve vuorovaikutukseen. Leealaura Leskelä taas havainnollistaa väitöskirjatutkimuksensa kautta, miten selkokieli voi tukea puhuttua viestintää.

Julkaisemme tänä vuonna Tikosessa asiantuntijakirjoituksia, jotka tarjoavat näkökulmia läheisten ohjaamiseen ja yhteistyöhön heidän kanssaan. Lue FT, puheterapeutti Irina Savolaisen kirjoitus, jossa hän pohtii neuvomisen dilemmaa.

Aloitamme myös avustavasta tietotekniikasta kertovan juttusarjan. Ensimmäisessä osassa keskitymme siihen, miten tietokonetta tai tablettilaitetta voi käyttää oppimisen ja arjen apuna ilman erikseen asennettavia sovelluksia tai laitteita.

Vinkkaamme myös Yhteinen hetki -korteista, tulostettavastapdf-materiaalista, jossa on ideoita vuorovaikutuksellisiin hetkiin vaikeasti kehitysvammaisen ihmisen kanssa. Lisäksi esittelemme periaatteet päätöksenteossa tukemiseen.

Lue Tikosen 1/23 artikkelit

Vastaa

Kommentti julkaistaan tarkistuksen jälkeen. Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty tähdellä (*).