Puhevammaisten viikkoa vietetään 3.–9.10.2022, ja torstaina 6.10. on kansainvälinen puhevammaisten päivä. Puhevammaisten viikon teema on tänä vuonna Nyt on aika kohdata!

Kehitysvammaliiton Tikoteekki nostaa viikon aikana esiin olemuskielisiä ihmisiä eli puhevammaisia henkilöitä, joiden kommunikointi perustuu ilmeisiin ja eleisiin. He eivät pysty puhumaan eivätkä käyttämään esimerkiksi erilaisia kommunikoinnin apuvälineitä. Puhevammaiset ihmiset jäävät usein marginaaliin, ja puhevammaisten ihmisten joukossa olemuskieliset henkilöt ovat vielä marginaalin marginaalissa. Heidät on helppo ohittaa.

Silti jokaisella heistä on asiaa, jota kannattaa kuunnella. Heidän mahdollisuutensa vuorovaikutukseen ja kommunikointiin riippuu täysin toisista ihmisistä ja heidän kyvystään ja halustaan keskittyä vuorovaikutukseen ilman sanoja.

Tarvitsen sinua, että voin kertoa

Tikoteekki julkaisee kampanjaviikolla videon Tarvitsen sinua, että voin kertoa. Video näyttää esimerkkejä siitä, miten monin eri tavoin puhevammaiset ihmiset ilmaisevat tahtoaan ja mielipiteitään olemuksellaan.  Video nähdään muun muassa Ylen tietoiskuna ja sosiaalisen median kanavilla.

Keskustelutilaisuus kansalaisinfossa

Puhevammaisten viikolla Kehitysvammaliitto järjestää yhteistyössä eduskunnan vammaisasiain yhteistyöryhmän (VAMYT) kanssa myös keskustelutilaisuuden puhevammaisuudesta Pikkuparlamentin kansalaisinfossa. 4.10. klo 14.30–15.30 järjestettävässä tilaisuudessa puhevammaiset ihmiset kertovat itse, miten puhevammaisuus vaikuttaa heidän arjessaan. Tervetuloa tilaisuuteen!

Lisää tietoa puhevammaisten viikosta

Puhevammaiset henkilöt ovat suuri joukko eritaustaisia ihmisiä. Suomessa heitä on noin 65 000.

Puhevammaisten viikolla järjestetään paljon erilaisia tapahtumia eri puolilla Suomea sekä verkossa. Tietoa tapahtumista saa puhevammaisten viikon verkkosivuilta sekä Puhevammaisten viikko -Facebook-sivulta.

#PuhevammaistenViikko #NytOnAikaKohdata #OlemuskielisetNäkyväksi

Vastaa

Kommentti julkaistaan tarkistuksen jälkeen. Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty tähdellä (*).