Tuija Takalan selkokielinen novellikokoelma Hyvä päivä marssittaa lukijan eteen lyhyitä arkisia välähdyksiä, kiinnostavia henkilöitä ja samaistuttavia hetkiä. Päivän voi virittää hyväksi vaikkapa ystävän lomakuvat tai ystävällinen kohtaaminen tuntemattoman kanssa kaupassa.

Takalan kiinnostus lyhyiden novellien kirjoittamiseen lähti lukijoiden tarpeista: ”Selkokirjallisuudessa on vähän sellaisia arkisia, tavallisia, mutta voimaannuttavia tuokiokuvauksia.”

Hyvässä päivässä on 28 lyhyttä novellia. Päähenkilöinä on lapsia, nuoria, aikuisia ja vanhuksia. Tekstit sopivatkin hyvin monenlaisille ja monen ikäisille lukijoille. Niihin voi tarttua esimerkiksi maahanmuuttajataustainen kielen oppija, kehitysvammainen lukija, lukuhaluton nuori tai vanhuksille lukeva hoitotyön ammattilainen. Selkonovelleja voidaan lukea kouluissa tai hyödyntää muussa ryhmätoiminnassa. Lyhyitä tekstejä on helppo lukea myös ääneen.

Takala toivoo, että lukeminen innostaa myös omien tarinoiden tuottamiseen: ”Kirjallisuus voi olla yksi kimmoke tehdä itse jotain, mikä liittyy kieleen, ilmaisuun tai mediaan.”

Omien tarinoiden tuottamisen tueksi Takala on tehnyt novellikokoelmaan tehtäviä, jotka voi vapaasti tulostaa Opikkeen verkkokaupasta. Tehtäviä voi tehdä itsenäisesti tai ohjaajan johdolla pienissä ryhmissä.

Selkokirjallisuudessa on kyse kulttuurin saavutettavuudesta: jokaisella tulisi olla mahdollisuus nauttia hyvistä tarinoista ja saada tietoa, vaikka lukeminen tuottaisi hankaluuksia. Selkokielinen kirjallisuus on suunnattu lukijoille, joille yleiskieliset tekstit ovat liian vaikeita. Tähän ryhmään kuuluu esimerkiksi kehitysvammaisia ihmisiä, autismin kirjon henkilöitä, henkilöitä, joilla on aivovamma, sekä suomen oppijoita. Osa selkokirjoista on kirjoitettu suoraan selkokielelle, osa on mukautettu yleiskielisistä teoksista.

Tuija Takala on suomen kielen opettaja ja mukana selkokielen asiantuntijaryhmässä. Takala on kirjoittanut kaksi selkokielistä runokirjaa: Kierrän vuoden (Opike 2016) ja Onnen asioita (Avain 2017).

Tuija Takalan Hyvän päivän kustantaja on Kehitysvammaliiton oppimateriaalikeskus Opike.

Hyvä päivä Opikkeen verkkokaupassa:

Opike-verkkokauppa

Lisätietoa: