Tukea netissä ja puhelimitse

Kokosimme yhteen kehitysvamma-alan järjestöjen tarjoamaa tukea ja neuvontaa korona-asioissa.

Kehitysvammaliitto

Tukipuhelin

Miten koronavirus ja sen aiheuttama poikkeustilanne vaikuttaa arkeesi ja pärjäämiseesi? Haluatko keskustella? Kehitysvammaisten ihmisten, heidän läheistensä ja alan henkilökunnan tukemiseksi Kehitysvammaliitto tarjoaa elokuussa tukea puhelimitse ma-to klo 15-17 numerossa 09 348 09 348. Lue myös Selkokielinen esite Kehitysvammaliiton tukipuhelimesta (pdf, 56 kt).

FASD-neuvontapuhelin

Perheille, joissa on lapsi tai nuori jolla on FASD, on oma tukipuhelin ma klo 16-18 ja to klo 9-11 numerossa
.

Nainen ja lapsi istuvat vakavina olohuoneen lattialla.

Selkokielinen ja kuvin toteutettu tieto ja neuvonta

• Papunetin sivulle on koottu kuvilla tuettua tietoa, ohjeita ja keskustelusanastoa koronavirukseen liittyen. Päivitämme ja lisäämme materiaaleja, kun tilanne muuttuu ja uusia materiaaleja valmistuu.
  • Tarjolla on myös ruotsinkielistä materiaalia.

PAPUNET: KORONAVIRUS

• Selkokeskuksen sivulle on koottu selkokieliset ja kuvin tuetut koronaan liittyvät materiaalit. Sivua täydennetään, kun tulee uusia selkokielisiä materiaaleja tai palveluja, jotka liittyvät korona-aihepiiriin.

Selkokeskus: koronavirus

• Verneri.netissä on korona-aiheinen sivu, jossa on tietoa selkokielellä:

Verneri.net: koronavirus

• Verkko-Kerttu vastaa kehitysvammaisten nuorten ja aikuisten kysymyksiin Verneri.netin selkokielisten sivujen neuvontapalstalla:

Verneri.net: Verkko-Kerttu

Kohdataan.fi

Tukiliitto

Lakineuvonta

• Tukiliiton maksuton lakineuvonta, ota yhteyttä sähköpostitse: lakineuvonta(at)tukiliitto.fi tai puhelimitse, katso tarkemmat yhteystiedot nettisivulta:

Tukiliitto: lakineuvonta

• Lakimiehen vastauksia koronakysymyksiin:

Tukiliitto: koronakysymyksiä

• Hyviä käytäntöjä koronatilanteesta selviämiseen:

Tukiliitto: hyviä käytäntöjä

Puhelintukea ja some-ryhmiä

• Tukea nuorille ja aikuisille kehitysvammaisille. Soita Kohtaa mut -puhelimeen, jos tunnet itsesi yksinäiseksi tai kaipaat juttukaveria. Puhelinnumero on 0400 878 781. Puhelimeen vastaa Tukiliiton työntekijä arkipäivisin kello 15-18.
  • Suljettu Facebook-ryhmä FASD-nuorille ja -aikuisille. Lisätietoa: minni.haveri(at)tukiliitto.fi. Toteutetaan Tukiliiton ja Kehitysvammaliiton yhteistyönä.
  • Suljettu Facebook-ryhmä Kaverikanava on tarkoitettu Best Buddies -kaveritoiminnan vapaaehtoisille ja kaverihakijoille.
  • Kaikille avoin verkkokahvila tiistaisin klo 17-19 (Tukinet-chat).

Tukiliitto: verkkoauttaminen

FDUV

Neuvonta

• Neuvontapuhelin juridisissa kysymyksissä tiistaisin klo 13.15-15.45 ja torstaisin klo 9.15-11.45,
    Elias Vartio p. +358 40 519 65 98 tai Marica Nordman p. +358 50 443 05 76

FDUV: Juridiskt ombud

• Neuvoja räätälöityihin oppimisympäristöihin kotona:

FDUV: distansundervisning

Selkokieliset palvelut

• FDUV:n selkokielisillä sivuilla on yleistä tietoa koronasta sekä linkit muihin selkokielisiin ja kuvin tuettuihin ruotsinkielisiin materiaaleihin liittyen koronaan.

FDUV: lättläst om coronaviruset

• Samat linkit löytyvät LL-Centerin sivulta:

LL-Center: om coronaviruset på lätt svenska

• LL-Center julkaisee korona-aiheisia uutisia LL-Bladet-verkkolehdessä:

LL-Bladet

LL-Bladet med symbolstöd