Ilman esteitä -kirjalla halutaan avata keskustelua vammaisten seksuaalisuudesta ja seksuaalioikeuksista.

Kirjassa painottuu kehitysmaiden näkökulma, mutta kerrotut esimerkit ja tarinat osoittavat, että myös Suomessa vammaisten ihmisten seksuaalisuuteen liittyy vielä monia uskomuksia ja rajoitteita.

Esimerkiksi vammaisen naisen äitiyteen saatetaan suhtautua hyvin ennakkoluuloisesti. Hänen kykenevyyttään äidiksi saatetaan epäillä, ja siksi vammaisen naisen raskaus ja äitiys voivat herättää pahennusta. Vammaisten seksuaalioikeuksien kohdalla tieto ei lisää tuskaa vaan vähentää sitä.

Ilman esteitä -kirja korostaa, että vammaiset ihmiset ovat yhtä lailla seksuaalisia olentoja kuin muutkin ihmiset. Kaikkien saatavilla oleva seksuaalivalistus ehkäisee mm. hyväksikäyttöä ja sukupuolitauteja. Oman itseymmärryksen lisääminen ja itsensä hyväksyminen seksuaalisena olentona on tasapainoisen seksuaalisuuden lähtökohta myös vammaisilla ihmisillä.

Kirjan ovat tuottaneet Väestöliitto ja Vammaiskumppanuus eli vammaisjärjestöt kehitysyhteistyössä. Vammaiskumppanuudessa ovat mukana Kehitysvammaliitto, Kuurojen liitto, Invalidiliitto, Kynnys, Näkövammaisten Keskusliitto ja Abilis-säätiö ja sitä koordinoi FIDIDA.

Julkaisun kirjoittajina toimivat alan asiantuntijat ja se on toimitettu Väestöliitossa. Julkaisu on rahoitettu ulkoministeriön kehitysyhteistyövaroin. Julkaisu on maksuton.

Lisätietoa