”Jos mä nyt mietin äitiä, niin mä ajattelen että jos se olis ollut fiksu, se olis jättänyt sen alkoholin käyttämättä raskauden aikana. Toisaalta mä olen vihainen kun se teki mulle tän vamman. Mutta toisaalta mitä se vihakin auttaa”. Näin pohtii 23-vuotias Sonja, yksi kirjaan haastatelluista FAS-nuorista.

Mitä jos äiti joi raskauden aikana? Minkälaisia vaurioita lapselle voi tulla ja minkälaista on alkoholin vaurioittaman lapsen elämä? Näihin kysymyksiin vastaa VTL Suvi Vaarlan toimittama teos Alkoholin vaurioittamat. Raskaudenaikaisen alkoholinkäytön vaikutukset lapsen elämään. (Kehitysvammaliitto 2011).

Raskaudenaikainen alkoholinkäyttö on yhteiskunnallinen tabu, josta puhuminen herättää hyvin voimakkaita tunteita. Lapsen näkökulma kuitenkin helposti unohtuu keskustelussa. Raskaudenaikaisesta alkoholinkäytöstä puhuttaessa keskustelu kääntyy helposti odottavien naisten pakkohoitoon.

”Ongelma pyritään ratkaisemaan pakkohoitoa ehdottamalla. Se ei kuitenkaan enää auta niitä lapsia ja nuoria, jotka jo elävät elämäänsä. Myös heidän asemaansa on kiinnitettävä huomiota”, Vaarla huomauttaa.

Teoksessa raskaudenaikaisen alkoholinkäytön seurauksia tarkastellaan lääketieteen, neuropsykologian, yhteiskuntatieteiden ja elämäkerrallisten tarinoiden näkökulmasta. Kirjassa on päivitettyä tietoa diagnooseista, lasten kuntoutuksesta ja perheiden asemasta. Teoksessa käsitellään myös naisten päihteidenkäyttöä. Äitiyteen liittyy hyvin voimakkaita kulttuurisia odotuksia ja uskomuksia, joita päihteiden ja äitiyden yhdistelmä rikkoo.

Kirjaan ovat kirjoittaneet niin asiantuntijat kuin asianosaiset itse: alkoholia raskauden aikana juonut äiti ja alkoholista vaurioitunut nuori. Kertomusten avulla ymmärtää, minkälaista alkoholin vaurioittaman lapsen elämä todella on ja minkälaiset syyt äidin juomisen taustalla ovat voineet olla. Kirjassa pohditaan myös aiheeseen liittyviä asenteita ja diagnoosien merkitystä palveluiden saamisessa.

Raskaudenaikaisesta alkoholinkäytöstä voi tulla lapselle pysyvät vauriot. Haitat vaihtelevat lievistä oppimisvaikeuksista elinvaurioihin ja vakavaan kehitysvammaan. Oireyhtymistä vakavin ja tunnetuin on FAS eli sikiön alkoholioireyhtymä. Vaurioiden kirjoa kutsutaan nykyään termillä FASD (fetal alcohol spectrum disorders).

Alkoholialtistus tuo lapsen elämään erityisiä haasteita. Alkoholivaurioituneet lapset ovat monessa mielessä väliinputoajaryhmä. Terveyspalveluissa heidän ongelmiinsa erikoistuneita asiantuntijoita on vain vähän.