Kehitysvammaliiton Selkokeskuksen yhteydessä toimiva selkokirjatyöryhmä on myöntänyt 100 000 euroa avustuksia selkokirjojen tekijöille. Summa jakautui yhteensä 47 hakijalle, ja sen turvin julkaistaan 23 uutta selkokirjaa. Myös yksi selkokirjallisuutta käsittelevä tutkimushanke sai avustusta.

Avustuksella tuettiin monipuolisesti erilaisia kirjoja, esimerkiksi klassikoita, lasten- ja nuortenkirjallisuutta, tietokirjoja, koskettelukirjoja sekä nykykirjallisuutta. Osa avustusta saaneista kirjoista on kirjoitettu suoraan selkokielellä, osa taas mukautettu selkokielelle yleiskielisen kirjan pohjalta.

Tulevia suoraan selkokielellä kirjoitettuja teoksia ovat esimerkiksi Seija Niinistö-Samelan Pieni marjakirja (Pieni Karhu), Tapani Baggen Tuhon torni (Avain) ja Mimmu Tihinen-Variksen Kalevin kesätarina (Karisto). Tuettuja selkomukautuksia ovat esimerkiksi George Orwellin Eläinten vallankumous (Oppian, selkomukautus Tuomas Kilpi), Lena Frölander-Ulfin Nelson Tiikeritassu (Avain, selkomukautus Riikka Tuohimetsä) ja Eve Hietamiehen Hammaskeiju (Avain, selkomukautus Hanna Männikkölahti).

Kehitysvammaliiton Selkokeskuksen yhteydessä toimiva selkokirjatyöryhmä jakaa vuosittain avustusta selkokirjojen kirjoittajille, kuvittajille, kustantajille sekä koskettelukirjojen tekijöille. Jaetut avustukset ovat osa opetus- ja kulttuuriministeriön Kehitysvammaliitolle delegoimaa valtionavustusta, jonka tavoitteena on edistää vähälevikkisten selkokirjojen julkaisemista.

Selkokirjat on kirjoitettu selkokielellä, joka on suomen kielen helpotettu muoto. Selkokirjoissa käytetään tuttua sanastoa, helppoja kielen rakenteita ja lyhyitä lauseita. Selkokirjat sopivat kaikille, joille yleiskielisten kirjojen lukeminen on haastavaa eri syistä johtuvien kielellisten vaikeuksien takia.

Seuraava selkokirjallisuuden valtionavustuksen haku alkaa 31.12.2021 ja päättyy 31.1.2022.

Ella Airaksinen
suunnittelija / selkokirjatyöryhmän sihteeri