Kehitysvammaliiton Selkokeskuksen yhteydessä toimiva selkokirjatyöryhmä on valinnut vuoden 2022 selkokirjallisuuden valtionavustuksen saajat. Avustusta myönnettiin 110 000 euroa yhteensä 46 hakijalle. Avustuksen turvin julkaistaan 23 uutta selkokirjaa ja toteutetaan kaksi kehittämishanketta.

Avustuksella tuettiin monipuolisesti erilaisia kirjoja, esimerkiksi klassikoita, lasten- ja nuortenkirjallisuutta, tietokirjoja, koskettelukirjoja sekä nykykirjallisuutta. Osa avustusta saaneista kirjoista on kirjoitettu suoraan selkokielellä, osa taas mukautettu selkokielelle yleiskielisen kirjan pohjalta.

Tulevia suoraan selkokielellä kirjoitettuja teoksia ovat esimerkiksi Tuija Takalan Sormus-episodiromaani (Avain) ja Nokkahiiri-kustantamon Aarre-novellikokoelma, jonka kirjoittajia ovat muun muassa Mervi Heikkilä, Sisko Latvus ja Raili Mikkanen. Tuettuja selkomukautuksia ovat esimerkiksi J.M. Barrien Peter Pan (Oppian, selkomukautus Tuomas Kilpi), Emmi Itärannan Teemestarin kirja (Avain, selkomukautus Riikka Tuohimetsä) ja Lari Kotilaisen Kielen elämä (Laatusana, selkomukautus Hanna Männikkölahti).

Kehitysvammaliiton Selkokeskuksen yhteydessä toimiva selkokirjatyöryhmä jakaa vuosittain avustusta selkokirjojen kirjoittajille, kuvittajille, kustantajille sekä koskettelukirjojen tekijöille. Jaetut avustukset ovat osa opetus- ja kulttuuriministeriön Kehitysvammaliitolle delegoimaa avustusta, jonka tavoitteena on edistää selkokirjallisuuden julkaisua ja siten lukemisen tasa-arvoa.

Selkokirjat on kirjoitettu selkokielellä, joka on suomen kielen yksinkertaistettu muoto. Selkokirjoissa käytetään tuttua sanastoa, helppoja kielen rakenteita ja lyhyitä lauseita. Selkokirjat sopivat kaikille, joille yleiskielisten kirjojen lukeminen on haastavaa eri syistä johtuvien kielellisten vaikeuksien takia.

Seuraava selkokirjallisuuden valtionavustuksen haku alkaa 31.12.2022 ja päättyy 31.1.2023.

Lisätietoa:

Selkokirjallisuus