Vuonna 1998 järjestettiin Hollannissa kehitysvammaisten euroviisut. Viisut olivat Hollannissa iso tapahtuma ja ne noteerattiin mediassa näkyvästi. Myös Suomi lähetti kisoihin edustajan. Suomesta viisuihin lähti upeaääninen Mertsi Palmroth, ja hän palasi voittajana kotiin. Kehitysvamma-alan toimijat iloitsivat menestyksestä ja juhlimme voittoa sisäpiirissä. Valtamedia ei juurikaan noteerannut tapahtumaa, eikä sosiaalisella medialla ollut tuolloin samanlaista valtaa kuin tänä päivänä.

Vuonna 2000 kehitysvammaisten euroviisut järjestettiin Tampereella ja ne esitettiin suorana lähetyksenä TV2:ssa. Iltapäivälehdet ja naistenlehdet kiinnostuivat ja juttuja julkaistiin. Jotakin oli jo muuttunut. Euroviisut voitti Hollanti ja kilpailu sai myös Hollanissa paljon näkyvyyttä.

Vuonna 2015 kaikki on toisin. Kehitysvammaisille muusikoille ei ole enää omia Euroviisuja. Meillä on Yleisradion järjestämä kaikille avoin Uuden musiikin kilpailu, jossa musiikkityyli on vapaa. Esiraadin musiikkiasiantuntijat valitsevat esittäjät semifinaaleihin. Finaalin voittaa se, joka saa eniten suuren yleisön ääniä. Voittaja on se, joka puhuttelee yleisöä musiikilla, sanoilla ja sanomalla, ja joka koskettaa kuulijaa ja herättää ajatuksia. Juuri tästä on kyse Pertti Kurikan Nimipäivissä ja voittajabiisissä ”Aina mun pitää”.

Pertti Kurikan Nimipäivät on monella tapaa perinteinen punkbändi, kantaaottava ja rosoinen. Mistä sitten johtuu valtava kiinnostus heitä kohtaan?

Kansallinen ja kansainvälinen media hehkuttaa Suomen omaperäistä valintaa. Sosiaalinen media rummuttaa suvaitsevaisuuden ja erilaisuuden voittoa. Punk-musiikista puhuvat nyt nekin, jotka aiemmin sivuuttivat sen. Myös soraääniä kuuluu.

Mistä Pertti Kurikan Nimipäivien voitto kertoo? Kertooko se pysyvästä muutoksesta ja yhteisestä tahtotilasta siirtyä lokeroinnista kohti suvaitsevaisuutta? Pessimistinä näen ohimenevän ilmiön. Realistina näen rohkean Suomen kansan, joka haluaa kertoa ajan muuttuneen. Optimistina uskon pysyvään muutokseen.

Osoitus pysyvästä muutoksesta olisi YK:n vammaisten ihmisoikeussopimuksen ratifioiminen ja sen mukainen yhteinen poliittinen tahtotila vammaisten yhdenvertaisuuden edistämiseksi.

Marianna Ohtonen
Toiminnanjohtaja, Kehitysvammaliitto

Pertti Kurikan Nimipäivät on mukana myös Kehitysvammaliiton Valitse vammaistyö -kampanjassa. Kampanja haastaa nuoret opiskelemaan vammaistyötä. Lue kampanjasta lisää Verneri.netistä. (verneri.net)

Vastaa

Kommentti julkaistaan tarkistuksen jälkeen. Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty tähdellä (*).