Tällä hetkellä tulkkauspalvelu on ollut esillä tämän puhevammaisten viikon ohella myös siksi, että KELA on julkaissut kilpailun tulokset: kaikkia kilpailuun osallistuneita ei ole hyväksytty seuraavalle kaudelle palveluntuottajaksi. Välttämättä olen miettinyt, joutuuko joku puhevammainen henkilö vaihtamaan tahtomattaan tulkkia, koska tulkin työnantaja ei ole hyväksyttyjen listalla.

Käytän tulkkauspalvelua jonkin verran: osaan tilauksistani KELA ei ole pystynyt välittämään tulkkia, vaikka tulkkirinkiini eli uudella käsitteellä tulkkilistalleni kuuluu kolme tulkkia. Joskus teen tilaukseni kuukautta ennakkoon – en välttämättä saa silloinkaan. Jos uuden kilpailutuksen jälkeen kentälle jää vähemmän tulkkeja suhteessa asiakasmäärään, pitäisiköhän minun alkaa tehdä tilaukseni vuotta aikaisemmin.

Blogini alussa mainitsin ”ollut esillä”, jota kirjoittaessani hymähdin – vain tietyn porukan kesken. Sattumalta itse kuulin kilpailutuksen päätöksistä, ja sitten löysin pitkähkön etsimisen jälkeen tietoa KELAn sivuilta. Samalla huomasin KELAn asiakasjärjestöille järjestämän tapaamisen. Toivottavasti tapaamisessa keskustellaan juuri tämänhetkisistä haasteista sekä puhevammaisten että viittomakielisten tulkkauspalvelun osalta.

Lisäksi toivon, että kilpailutuksesta puhutaan julkisesti tavallisille kansalaisille, koska luullakseni harva tietää asiasta. Mielestäni kilpailutusta voisi verrata siihen, että esimerkiksi ”tavis” ei saisi vapaasti valita omaa kauppaansa. Tuskin he suostuisivat.

Satu Rautiainen

Vastaa

Kommentti julkaistaan tarkistuksen jälkeen. Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty tähdellä (*).