Kuva: Risto Musta

Tarjoamme monipuolista koulutusta ajankohtaisista aiheista – mm. seminaareja, neuvottelupäiviä ja konsultointia. Kehitysvammaliiton koulutukset ovat edullisempia jäsenillemme.

Kehitysvammaliiton tapahtumakalenteri jäsenille, kevät 2024 (pdf, 1 Mt)

Tällä hetkellä koulutamme enimmäkseen etänä! Etäkoulutukset mahdollistavat osallistumisesi paikasta huolimatta. Koulutuksemme ovat vuorovaikutuksellisia, ja jokaisella osallistujalla on mahdollisuus osallistua keskusteluihin sekä esittää kysymyksiä.

Saat linkin koulutukseen sähköpostitse. Osallistuminen on helppoa ja vaivatonta. Vastaamme mielellämme kaikkiin kysymyksiin koulutuksiin, etäyhteyksiin ja osallistumiseen liittyen.

Verkkokursseja ja tilauskoulutusta muille kuin jäsenillemme tarjoaa Kehitysvammaliiton 100-prosenttisesti omistama yritys Saavuta Asiantuntijapalvelut Oy.

saavuta.fi

Päihteet puheeksi perheissä kulttuurisensitiivisesti -seminaari

Ajankohta: 11.4.2024 klo 09:00 - 16:00

Tervetuloa maksuttomaan seminaaripäivään kuulemaan päihteiden puheeksiotosta, FASDista ja motivoivan haastattelun menetelmästä. Puhujina mm.  terveydenhoitaja Elle Aikio ja rovaniemeläinen kokemustoimija, jolla on FASD.

Seminaarin koko nimi: “Päihteet puheeksi perheissä kulttuurisensitiivisesti – Mitä minun ammattilaisena on hyvä tietää ja huomioida”

Kohderyhmä: Maksuton seminaari on tarkoitettu perheiden kanssa työskenteleville soteammattilaisille ja opiskelijoille.

Alustava ohjelma:
9.00-10.00 Hotelliaamiainen
10.00-10.10 Seminaarin avaus, lapsilähtöisen päihdetyön asiantuntija Niina Kokko, Ensi- ja turvakotien liitto
10.10-10.45 Kulttuurien moninaisuus arjessa: näkökulma pohjoisesta, Nafisa Yeasmin, Rovaniemen vastaanottokeskuksen johtaja, yhteiskuntatieteiden tohtori
10.45-11.20 Saamelaisuuden huomioiminen kulttuurisensitiivisesti neuvolatyössä, Elle Aikio, terveydenhoitaja, Utsjoki
11.20-11.55 FASDin monet kasvot, FASD-asiantuntija Sari Somer, Kehitysvammaliitto ja kokemustoimija Kim
12.00-13.00 Lounas hotellilla ( Tarjolla salaatteja, lämpimiä pääruokia, kahvia, teetä ja pieni makea)
13.00-15.55 Motivoiva haastattelu innostavaksi työvälineeksi, Pidä kiinni® -avopalveluohjaaja Mia Kunnari, Kymenlaakson ensi- ja turvakotiyhdistys ry (välissä iltapäiväkahvit)
14.30-15.00 Iltapäiväkahvi  (Makeita herkkuja ja terveellistä purtavaa, kahvia ja teetä)
15.55-16.00 Päivän koonti, lapsilähtöisen päihdetyön asiantuntija Niina Kokko, Ensi- ja turvakotien liitto.

Tarjoilut: Osallistujille on tarjolla hotelliaamiainen klo 9-10.00. Lisäksi seminaariin sisältyy lounas sekä iltapäiväkahvi makealla kahvileivällä. Ruokahävikin estämiseksi kysymme erikseen ilmoittautuisen yhteydessä osallistumista hotelliaamiselle.

Etäosallistuminen:    Tapahtumaa ei striimata.

Sitovat ilmoittautumiset: 8.3.2024 mennessä osoitteessa:  https://link.webropolsurveys.com/EP/FE1D9582B95C9EFC

Matkat ja majoitus:

Osallistujat vastaavat itse henkilökohtaisista matka- ja majoitusjärjestelyistään sekä matka- ja majoituskuluistaan.
Olemme varanneet huonekiintiöt Scandic Pohjanhovista ajalle 10.-11.4.2024.

Majoitustarpeessa oleville osallistujille Scandic Pohjanhovi tarjoaa alennusta päivän huonehinnasta.
Varauksen voi kukin tehdä itse verkkosivuilla osoitteessa scandichotels.fi käyttämällä varauskoodia: FIARB
Suora linkki varauksen tekoon: https://www.scandichotels.fi/?bookingcode=FIARB
Majoittuja voi valita mieleisensä huone- ja varaustyypin. Yksittäisen majoitusvarauksen peruutusehto riippuu majoittujan valitsemasta varaustyypistä. Varauksen vahvistamiseksi majoittujan tulee antaa hotellille voimassa olevat luottokorttitiedot. Huoneet ovat varattavissa hotellin varaustilanteen puitteissa.

Hotellin tiedot:
Scandic Pohjanhovi
Pohjanpuistikko 2
96200 Rovaniemi
Sähköposti: pohjanhovi@scandichotels.com
Varaukset:  puh. 0200 81800 (0,65 €/min + pvm/mpm).

Tapahtuman järjestää: ALKO-rahoitus, kumppaneina ETKL, A-klinikkasäätiö ja Kehitysvammaliitto

Lisätietoa:

• Seminaarin sisällöstä: Asiantuntija Sari Somer, sari.somer(at)kvl.fi, Puh. 044 906 3765
  • käytännön järjestelyt, osallistujamuutokset: Jäsenpalveluiden sihteeri Mirka Oksanen, mirka.oksanen@kvl.fi, p. 09 3480 9265

Kehitysvammaliitto pidättää oikeuden tilaisuuden peruuttamiseen esimerkiksi vähäisen osanottajamäärän vuoksi sekä mahdollisiin aikataulu-, puheenvuoro- ja paikkamuutoksiin.

Ilmoitathan mahdolliset peruutukset hyvissä ajoin hävikin estämiseksi: mirka.oksanen (at)kvl.fi .
Mikäli henkilö on estynyt tulemasta paikan päälle sairauden tm. ylivoimaisen esteen vuoksi, voi hän lähettää toimipaikastaan toisen henkilön tilalle. Tästä tulee kuitenkin ilmoittaa kirjallisesti etukäteen seminaarin käytännönjärjestäjälle.

OsallistumismaksuTapahtuma on maksuton.
PaikkakuntaRovaniemi
PaikkaScandic Pohjanhovi, Pohjanpuistikko 2, 96200 Rovaniemi
JärjestäjäALKO-rahoitus, kumppaneina ETKL, A-klinikkasäätiö ja Kehitysvammaliitto