Kuva: Pekka Elomaa

Tarjoamme monipuolista koulutusta ajankohtaisista aiheista – mm. seminaareja, neuvottelupäiviä ja konsultointia. Voit myös ladata Kehitysvammaliiton koulutuskalenterin 2019 pdf-muodossa (4 Mt).

Tuunaa opetuksesi selkokielelle!

Ajankohdat:
29.11.2019 09:00 - 15:30
17.1.2020 09:00 - 15:30
6.3.2020 09:00 - 15:30

HUOM! Opetushallituksen tukema maksuton täydennyskoulutus on suunnattu vain vapaan sivistystyön opetushenkilöstölle! (Vapaa sivistyö: kansalaisopistot, kansanopistot, kesäyliopistot, liikunnan koulutuskeskukset ja opintokeskukset).

Koulutuksessa osallistujat saavat erityispedagogisia työvälineitä ja -osaamista erilaisten oppijoiden opettamiseen seuraavissa teemoissa:

• selkokielen perusteet
  • selkokielinen ulkoasu
  • oman oppimateriaalin tuottaminen ja pedagogiikan vahvistaminen.

Tutustumme selkokielen perusteisiin kirjallisissa materiaaleissa, puheessa, julkaisujen ulkoasussa ja terminologiassa ja pohdimme, mitä taitoja opettaja tarvitsee ohjatessaan maahanmuuttajia, ikäihmisiä ja henkilöitä, joilla on haasteita oppimisessa.

Osallistujat tuottavat omaa selkokielistä digitaalista oppimateriaalia omaan opetukseensa liittyvistä teemoista ja tutustuvat aktivoivien ryhmätehtävien avulla sovelluksiin, joilla voi monipuolistaa opetusta. Kaikki tuotokset tarkistetaan vertaisoppien ja selkokielen näkökulmasta ennen julkista jakamista verkossa.

Koulutuksen avulla opettajat huomioivat paremmin jokaisen oppijan yksilönä ohjaamisen sekä oppimateriaalin osalta.

Koulutukseen osallistujat saavat itselleen selkokieli kirjan: Selkokieli, Saavutettavan kielen opas (Leealaura Leskelä, 2019). Arvo 39 €.

Toteutus: 3 x lähiopetus, 3 x verkko/etäjakso.

HUOM! Otathan mukaan koulutukseen oman kannettavan tietokoneen tai tablettilaitteen.

Koulutuksen tarkempi ohjelma julkaistaan marraskuun puolessa välissä.

Osallistuminen

Opetushallituksen tukemana (maksuton vapaan sivistystyön opetushenkilöstön täydennyskoulutus) koulutukseen otetaan 20 osallistujaa. Opetushallitus ei vastaa mahdollisista majoitus-, ruokailu-, ja matkakuluista eikä sijaisten järjestämisestä aiheutuvista kuluista.

Viimeinen virallinen ilmoittautumispäivä

Viimeinen virallinen ilmoittautumispäivä on 8.11.2019

Koulutusinfo

• Koulutuksen toteutumisesta tai peruuntumisesta lähetetään vielä erillinen vahvistus sähköpostitse viimeisen ilmoittautumispäivän jälkeen. Tämä on hyvä huomioida matka- ja majoitusvarauksia tehdessä.
  • Virallisen viimeisen ilmoittautumispäivän jälkeen ilmoittautumisia saatetaan ottaa vastaan mikäli koulutuksessa on tilaa. Huomioitahan kuitenkin, että veloituksetonta peruutusta ei tällöin ole enää mahdollista tehdä.

Matkat ja majoitus

Osallistujat vastaavat itse matka- ja majoitusjärjestelyistään sekä matkakuluistaan.

Ilmoittautumisen voi perua ennen viimeistä ilmoittautumispäivää ilman kuluja. Jos peruminen tapahtuu tämän jälkeen, veloitamme perumismaksun.

Mikäli osallistuja keskeyttää koulutuksen ilman painavaa syytä, peritään osallistujalta keskeytysmaksu.

Osallistumismaksu Koulutus on maksuton: Opetushallituksen tukema maksuton täydennyskoulutus vapaan sivistystyön opetushenkilöstölle.
Paikkakunta Espoo
Paikka Kehitysvammaliitto