Kuva: Risto Musta

Tarjoamme monipuolista koulutusta ajankohtaisista aiheista – mm. seminaareja, neuvottelupäiviä ja konsultointia. Kehitysvammaliiton koulutukset ovat edullisempia jäsenillemme.

Kehitysvammaliiton tapahtumakalenteri jäsenille, kevät 2024 (pdf, 1 Mt)

Tällä hetkellä koulutamme enimmäkseen etänä! Etäkoulutukset mahdollistavat osallistumisesi paikasta huolimatta. Koulutuksemme ovat vuorovaikutuksellisia, ja jokaisella osallistujalla on mahdollisuus osallistua keskusteluihin sekä esittää kysymyksiä.

Saat linkin koulutukseen sähköpostitse. Osallistuminen on helppoa ja vaivatonta. Vastaamme mielellämme kaikkiin kysymyksiin koulutuksiin, etäyhteyksiin ja osallistumiseen liittyen.

Verkkokursseja ja tilauskoulutusta muille kuin jäsenillemme tarjoaa Kehitysvammaliiton 100-prosenttisesti omistama yritys Saavuta Asiantuntijapalvelut Oy.

saavuta.fi

Sillalla-seminaari

Ajankohdat:
12.3.2020 09:30 - 17:00
13.3.2020 09:00 - 15:15

Sillalla-seminaari tarjoaa uusinta tietoa ja käytännön ideoita puhevammaisen henkilön vuorovaikutuksen ja kommunikoinnin tukemiseen sekä tietotekniikan käyttöön opetuksessa ja kuntoutuksessa. Koulutus on suunnattu erityisesti opetuksen, kuntoutuksen sekä sosiaali- ja terveysalan henkilöstölle.

HUOM! Koska Suomessa ei ole ainakaan toistaiseksi vielä koronavirusepidemiaa, etenemme Sillalla-seminaariin liittyvien järjestelyiden suhteen normaaliprosessin mukaisesti. Seuraamme ja noudatamme tarvittaessa viranomaisten ohjeistuksia.

OHJELMA:

Torstai 12.3.2020

08.30 Ilmoittautuminen ja tervetuloakahvi

KAIKILLE YHTEINEN OHJELMA:
09.30 Seminaarin avaus, VTL Satu Rautiainen ja kansanedustaja Tuula Väätäinen
10.00 AAC Supports for Transition to Adult Life  (AAC-tukea aikuisuuteen siirtymisessä) Dr. David McNaughton, Pennsylvania State University
(simultaanitulkkaus englannista suomeen)
11.30 Lounas ja näyttelyyn tutustuminen

SESSIO I
13.00 Supporting literacy instruction for individuals with complex communication needs (Tukea puhevammaisten lasten ja aikuisten lukitaitoihin) Dr. David McNaughton, Pennsylvania State University (simultaanitulkkaus englannista suomeen)
15.00 Kahvi ja näyttelyyn tutustuminen
15.45 Arjen työkalupakissa Voimauttava vuorovaikutus, erityisopettaja, apulaisrehtori Johanna Helenius
16.25 Kommunikointipassin merkitys oppilaan jatko-ohjauksessa, AAC-ohjaaja Janette Kotonen

SESSIO 2
13.00 Haluatko ymmärtää minua? – Vuorovaikutuskumppanuuden merkitys vaikeimmin monivammaisten kommunikaatiossa, Kehitys- ja kasvatuspsykologian erikoispsykologi, PsL, Emmi Tuomi
14.00 Kehityksellinen näkökulma vuorovaikutukseen ja tunne-elämän säätelyyn, kehitys- ja kasvatuspsykologian erikoispsykologi Anna-Elina Leskelä-Ranta
15.00 Kahvi ja näyttelyyn tutustuminen
15.45 Lukemista ja kirjoittamista helpottavat asetukset ohjelmistoissa ja selaimissa, IT-asiantuntija Marina Green-Järvinen
16.30 Osallisuutta vertaistuesta, vertaisohjaaja Liisa Mertala

SESSIO 3
13.00 Teatterista voimaa vuorovaikutukseen, teatteriopettaja, TeM, Petri Mäkipää, suunnittelija Anne Vuorenpää
13.45 Kokemuksia vapaaehtoistoiminnasta syvästi kehitysvammaisten ihmisten kanssa, projektipäällikkö Maija Rimpiläinen
14.30 Tulkkauspalvelu osallistumisen mahdollistajana,YTL Satu Rautiainen, KM Eija Roisko
15.00 Kahvi ja näyttelyyn tutustuminen
15.45 Vuorovaikutusta yhdessä piirtäen, kuvataiteilija, omaishoitaja Anna Seppälä
16.25 Piirtämisen monet ulottuvuudet viestinnässä, puheterapeutti (FM), työnohjaaja Hannele Merikoski

Perjantai 13.3.2020

SESSIO 1
09.00 Video Visual Scene Displays to Support Participation and Communication (Videopohjainen VSD osallisuuden ja kommunikoinnin tukemisessa)
Dr. David McNaughton, Pennsylvania State University
(ei tulkkausta suomeksi)
11.00 Elämän erityisopettaja, Marja Korhonen ja avustajat
12.00 Lounas näyttelyyn tutustuminen

SESSIO 2
09.00 Kaikilla on oikeus leikkiin!, kommunikaatio-opetuspalveluiden asiantuntija Susanna Volanto
09.45 Yhteisö ja arjen AAC, varhaiskasvatuspalveluiden puheterapeutti Taina Olkinuora
10.30 Kahvi ja näyttelyyn tutustuminen
11.00 Laaja puhelaite alakoulussa - näin ekaluokkalaiset oppivat käyttämään TAIKEa luokan arjessa, puheterapeutti, FM, Paula Herkman, erityisopettaja Eija Saarenpää
12.00 Lounas ja näyttelyyn tutustuminen

SESSIO 3
9.00 Matkalla TAIKEn taulustoissa - kommunikoinnin apuvälinepalvelu vanhemman ja ammattilaisen silmin, apuvälineteknikko Minttu Kujanpää-Kyyhkynen
9.45 Kommunikoinnin kuntoutus perheiden näkökulmasta, kommunikaatio-ohjaaja Heli Eerola
10.30 Kahvi ja näyttelyyn tutustuminen
11.00 ”Parempi myöhään kuin ei milloinkaan" - tapauskertomus kuinka vielä aikuisena voi löytää toimivan kommunikointikeinon, puheterapeutti Ulla Sergejeff, toimintaterapeutti Terhi Pärssinen
12.00 Lounas ja näyttelyyn tutustuminen

KAIKILLE YHTEINEN OHJELMA:
13.30 (O)saan jutella, jos...
Mitä tiedämme tutkimuksen valossa puhevammaisista ihmisistä keskustelijoina, ja miten me ammattilaiset voisimme tukea heidän keskustelujaan?, puheterapeutti, tohtorikoulutettava
Irina Savolainen

15.00 Seminaarin päätös, Tikoteekin johtaja Eija Roisko

NÄYTTELY:
Näyttelyssä esillä alan laitetoimittajien ja toimijoiden lisäksi uusinta materiaalia.

MAJOITUS:
Osallistujia varten on varattu 1- ja 2 -hengen huonekiintiöt Hanasaaresta. Majoitusvaraukset on tehtävä suoraan hotelliin 13.2.2020 mennessä. Varausta tehdessä mainittava kiintiön tunnus ”Sillalla”.
puh. (09) 43502411
sähköposti: myyntipalvelu@hanaholmen.fi

Hinnat:
1-hengen huone 116 €/yö
2-hengen huone 138 €/yö
Hintaan sisältyy aamiainen, aamusauna ja -uinti.

OSALLISTUMISMAKSU:
350 €/2 päivää
315 €/2 päivää (Kehitysvammaliiton jäsenet)
185 €/1 päivä
162 €/1 päivä (Kehitysvammaliiton jäsenet)
260 €/2 päivää, 140 €/1 päivä (omaiset, käyttäjät, päätoimiset opiskelijat). Hinta sisältää materiaalin, näyttelyn sekä ohjelmassa mainitut lounaat ja kahvit.

ILLANVIETTO 12.3.2020 klo 19.00 Hanasaaren ravintolassa:
Illanviettoon ilmoittaudutaan erikseen, hinta 55 € (sisältää buffet-illallisen ja juoman).

TIEDUSTELUT:
tikoteekki@kvl.fi, p. 09-34809 370 tai 09-34809 223
Lisätietoja kongressipaikasta Hanasaaren verkkosivuilla

Koulutuksen toteutumisesta tai peruuntumisesta lähetetään vielä erillinen vahvistus sähköpostitse viimeisen ilmoittautumispäivän 13.2.2020 jälkeen. Tämä on hyvä huomioida matka- ja majoitusvarauksia tehdessä. Virallisen viimeisen ilmoittautumispäivän jälkeen ilmoittautumisia saatetaan ottaa vastaan, mikäli koulutuksessa on tilaa.

Pystymme etukäteen pyydettäessä huomioimaan yleisimmät ruoka-aineallergiat.

Osallistumismaksu laskutetaan tilaisuuden jälkeen.

Veloitukseton peruutus voidaan tehdä ennen viimeistä virallista ilmoittautumispäivää. Tämän jälkeen tapahtuneista peruutuksista peritään 50 % koulutuksen osallistumismaksusta. Jos peruutuksen syynä on oma tai lapsen sairaus (kopio lääkärintodistuksesta tulee esittää), toimistokuluina veloitetaan 40 euroa. Koko maksu peritään mikäli peruutusta ei tehdä lainkaan.

Mikäli henkilö on estynyt tulemasta paikan päälle sairauden tm. ylivoimaisen esteen vuoksi, voi hän lähettää toimipaikastaan toisen henkilön tilalle. Tästä tulee kuitenkin ilmoittaa kirjallisesti etukäteen koulutuksen käytännönjärjestäjälle. Tällöin emme peri peruutusmaksua.

Kehitysvammaliiton Tikoteekki pidättää oikeuden tilaisuuden peruuttamiseen esimerkiksi vähäisen osanottajamäärän vuoksi sekä mahdollisiin aikataulu-, puheenvuoro- ja paikkamuutoksiin.

Osallistumismaksu315 €/2 päivää, Kehitysvammaliiton jäsenet
350 €/2 päivää, muut osallistujat
Osallistumismaksu sisältää ohjelmassa mainitut lounaat ja kahvit.
PaikkakuntaEspoo
PaikkaKulttuuri- ja kongressikeskus Hanasaari, Hanasaarenranta 5, 02100 Espoo