Kuva: Pekka Elomaa

Tarjoamme monipuolista koulutusta ajankohtaisista aiheista – mm. seminaareja, neuvottelupäiviä ja konsultointia. Voit myös ladata Kehitysvammaliiton koulutuskalenterin 2019 pdf-muodossa (4 Mt).

Miten ohjaan TAIKE- ja SähköSANOMA-tauluston käyttöä

Ajankohdat:
15.9.2020 09:00 - 15:30
16.9.2020 09:00 - 15:30
14.10.2020 09:00 - 15:30

Koulutuksen sisältö

Koulutus on suunnattu puhevammaisten tulkeille ja puheterapeuteille, jotka ohjaavat TAIKEn tai SähköSANOMAn käyttöä perheille ja muille lähi-ihmisille. Koulutukseen osallistuminen edellyttää, että osallistuja on käynyt Tikoteekin TAIKE-tauluston käyttöönottokoulutuksen (TAIKE-taulusto kommunikointivälineenä) ja hallitsee tietokoneen peruskäytön.
Neljän päivän koulutuskokonaisuus toteutetaan kahdessa osassa (2+1 lähiopetuspäivää sekä ennakko- ja välitehtävä). Koulutus käynnistyy ennakkotehtävällä, joka tehdään etäyhteyden kautta. Yhteys otetaan Tikoteekissa olevaan tietokoneeseen, jossa on TAIKE-taulusto.

Lähiopetuspäivissä (2+1 päivää) perehdytään asiakasyhteisön ohjaamiseen ja ohjaamiskäytäntöihin, jotka on jaettu yhdeksään eri vaiheeseen. Lisäksi harjoitellaan TAIKE- sekä SähköSANOMA- tauluston käyttöä ja uusien taulujen rakentamista sekä tutustutaan tietokoneavusteiseen kommunikointiin ja erilaisiin ohjaintapoihin. Koulutusmateriaalia voi hyödyntää koulutuksen päätyttyä lähiyhteisön ohjaamisessa. Kurssin aikana opiskelijoilla on mahdollisuus harjoitella TAIKEn tai SähköSANOMAn käyttöä etäyhteyden avulla.

Koulutuskokonaisuus antaa opiskelijalle valmiuksia ohjata TAIKE- ja SähköSANOMA- tauluston käyttöä lähi-ihmisille esimerkiksi kommunikaatio-opetuksena ja -ohjauksena.

Tiedustelut järjestelyistä:
tikoteekki@kvl.fi tai 09-34809223 (osastosihteeri Marjo Timonen)

Tiedustelut sisällöistä:
virpi.yiannakou@kvl.fi puh 09-3480 9313 tai marina.green-jarvinen@kvl.fi, puh. 09-4809 301
tai puh. 09-3480 9370 (Tikoteekin toimisto)

Veloitukseton peruutus voidaan tehdä ennen viimeistä virallista ilmoittautumispäivää. Tämän jälkeen tapahtuneista peruutuksista peritään 50 % koulutuksen osallistumismaksusta. Jos peruutuksen syynä on oma tai lapsen sairaus (kopio lääkärintodistuksesta tulee esittää), toimistokuluina veloitetaan 40 euroa. Koko maksu peritään mikäli peruutusta ei tehdä lainkaan.

Mikäli henkilö on estynyt tulemasta paikan päälle sairauden tm. ylivoimaisen esteen vuoksi, voi hän lähettää toimipaikastaan toisen henkilön tilalle. Tästä tulee kuitenkin ilmoittaa kirjallisesti etukäteen koulutuksen käytännönjärjestäjälle. Tällöin emme peri peruutusmaksua.

Kehitysvammaliitto pidättää oikeuden tilaisuuden peruuttamiseen esimerkiksi vähäisen osanottajamäärän vuoksi sekä mahdollisiin aikataulu-, puheenvuoro- ja paikkamuutoksiin.

Osallistumismaksu 430€
Paikkakunta Espoo
Paikka Kehitysvammaliitto, Linnoitustie 2 B (Cello-talo), 02600 Espoo
Järjestäjä Tikoteekki
Kouluttaja AAC-asiantuntija, puhevammaisten tulkki Virpi Yiannakou ja avustavan tietotekniikan asiantuntija Marina Green-Järvinen

Ilmoittautuminen viimeistään 15.8.2020

Tähdellä (*) merkityt kentät ovat pakollisia.

Tietosuojaseloste