Kuva: Pekka Elomaa

Tarjoamme monipuolista koulutusta ajankohtaisista aiheista – mm. seminaareja, neuvottelupäiviä ja konsultointia. Kehitysvammaliiton koulutukset ovat edullisempia jäsenillemme.

Kehitysvammaliitto kouluttaa – Syksy 2020 -esite (pdf, 156 kt)

Koronavirustartuntojen ehkäisemiseksi osa koulutustilaisuuksista on muutettu webinaareiksi ja osaan on mahdollista osallistua etäyhteydellä. Koulutuksia on myös peruutettu ja siirretty myöhempään ajankohtaan. Pahoittelemme muutoksista aiheutuvaa haittaa. Päätöksemme perustuu haluumme toimia vastuullisesti ja vähentää riskiä koronaviruksen leviämisestä.

Kirjoita selkokieltä!

Ajankohta: 12.11.2020 klo 09:30 - 14:00

Sisältö

Mikä tekee tekstistä helppolukuisen? Miten kirjoitat hyvää ja kiinnostavaa selkotekstiä? Koulutuksessa perehdytään selkokielen periaatteisiin ja selkokirjoittamiseen. Pääpaino on selkokielisissä informaatioteksteissä, esimerkiksi verkko- ja esiteteksteissä. Koulutuspäivän aikana tutustutaan myös selkojulkaisun ulkoasuun ja kuvitukseen.

Järjestämme koulutuksen etäyhteydellä. Yhteisen etäosion lisäksi koulutuspäivän jälkeen on mahdollista tehdä harjoitustehtävä, josta saa henkilökohtaisen palautteen. Harjoitustehtävä on mukautus enintään liuskan mittaisesta yleiskielisestä tekstistä. Tässä voi hyödyntää esimerkiksi jotain omaan työhön liittyvää tekstiä.

Kohderyhmä

Koulutus sopii kaikille, jotka ovat kiinnostuneita selkokielestä ja tekevät tekstejä selkokieltä tarvitseville ihmisille.

Alustava ohjelma

9.30–9.45 Koulutuksen avaus ja käytännön asiat

9.45–10.00 Selkokielen kohderyhmät ja tarve

10.00–11.00 Selkokielen periaatteet ja kirjoitusohjeet

11.00–11.30 Lounastauko

11.30–13.30 Selkokielen kirjoitusohjeet, harjoituksia

13.30–14.00 Selkomateriaalin ulkoasu

Viimeinen ilmoittautumispäivä

Viimeinen ilmoittautumispäivä on 29.10.2020

Osastosihteeri Marjo Timonen, marjo.timonen@kvl.fi, 09 3480 9223

Koulutusinfo

• Koulutuksen toteutumisesta tai peruuntumisesta lähetetään vielä erillinen vahvistus sähköpostitse viimeisen ilmoittautumispäivän jälkeen. Tämä on hyvä huomioida matka- ja majoitusvarauksia tehdessä.
  • Virallisen viimeisen ilmoittautumispäivän jälkeen ilmoittautumisia saatetaan ottaa vastaan mikäli koulutuksessa on tilaa. Huomioitahan kuitenkin, että veloituksetonta peruutusta ei tällöin ole enää mahdollista tehdä.
  • Osallistumismaksu laskutetaan pääsääntöisesti tilaisuuden jälkeen.

Veloitukseton peruutus voidaan tehdä ennen viimeistä virallista ilmoittautumispäivää. Tämän jälkeen tapahtuneista peruutuksista peritään 50 % koulutuksen osallistumismaksusta.
Jos peruutuksen syynä on oma tai lapsen sairaus (kopio lääkärintodistuksesta tulee esittää), toimistokuluina veloitetaan 40 euroa. Koko maksu peritään mikäli peruutusta ei tehdä lainkaan.

Mikäli henkilö on estynyt tulemasta paikan päälle sairauden tm. ylivoimaisen esteen vuoksi, voi hän lähettää toimipaikastaan toisen henkilön tilalle. Tästä tulee kuitenkin ilmoittaa kirjallisesti etukäteen koulutuksen käytännönjärjestäjälle . Tällöin emme peri peruutusmaksua.

Kehitysvammaliitto pidättää oikeuden tilaisuuden peruuttamiseen esimerkiksi vähäisen osanottajamäärän vuoksi sekä mahdollisiin aikataulu-, puheenvuoro- ja paikkamuutoksiin.

Osallistumismaksu Kehitysvammaliiton jäsenet 135€ (Muut osallistujat 150€)
Paikkakunta Etäkoulutus
Järjestäjä Selkokeskus
Kouluttaja Selkokeskuksen asiantuntija

Ilmoittautuminen viimeistään 29.10.2020

11 paikkaa vapaana

Tähdellä (*) merkityt kentät ovat pakollisia.

Tietosuojaseloste