Kuva: Pekka Elomaa

Tarjoamme monipuolista koulutusta ajankohtaisista aiheista – mm. seminaareja, neuvottelupäiviä ja konsultointia. Kehitysvammaliiton koulutukset ovat edullisempia jäsenillemme.

Kehitysvammaliitto kouluttaa – Syksy 2020 -esite (pdf, 156 kt)

Koronavirustartuntojen ehkäisemiseksi osa koulutustilaisuuksista on muutettu webinaareiksi ja osaan on mahdollista osallistua etäyhteydellä. Koulutuksia on myös peruutettu ja siirretty myöhempään ajankohtaan.

Pahoittelemme muutoksesta aiheutunutta haittaa. Päätöksemme perustuu haluumme toimia vastuullisesti ja vähentää riskiä koronaviruksen leviämisestä.

Kehitysvammaisten seksuaalioikeudet ja niiden toteutuminen

Ajankohta: 17.9.2020

Huomaathan, että koulutukseemme on mahdollista osallistua helposti etäyhteydellä! Meiltä saat tarvittavat ohjeet. Mitään erityisiä laitteita ei tarvita.

Sisältö: Sukupuolisuus ja seksuaalisuus ovat normaali ja olennainen osa ihmisen elämää. Myyttinen käsitys vammaisten henkilöiden seksuaalisuudesta on haitallinen ja se voi vaikeuttaa esimerkiksi asumispalveluyksiköissä asuvien vammaisten henkilöiden elämää. On erityisen ongelmallista, jos henkilön lähiympäristössä ja kodin piirissä vahvistetaan seksuaalisuuden ja seksin tabuja. Pelon vuoksi henkilöä saatetaan suojella pahalta, mutta tullaanko hänelle samalla aiheuttaneeksi muuta pahaa?

Näitä ja muita aiheeseen liittyviä kysymyksiä käsitellään vammaisten seksuaalioikeuksiin perehtyneiden kouluttajien avulla sekä tutustutaan olemassa oleviin materiaalipaketteihin, joita voi käyttää kommunikaation tukena seksuaalikasvatustilanteissa tai aiheesta muuten keskusteltaessa kehitysvammaisten kanssa.

Alustava ohjelma

9.30 – 11.30  Seksuaalioikeudet kuuluvat myös kehitysvammaisille
    Seksuaalisuuden portaat kehitysvammaisten näkökulmasta tarkasteltuna
    Millaisia esteitä seksuaalioikeuksien toteutumiselle on?
    Mitä tietoja ja taitoja tarvitaan seksuaalioikeuksien toteutumisen tukemisessa?
11.30 Lounas (omakustanteinen)
12.30-14.00   Haastavan seksuaalisen käyttäytymisen      tunnistaminen ja tunnustaminen
    Miten ohjata henkilökuntaa kohtaamaan haastava seksuaalinen     käyttäytyminen?
    Miten ohjata asiakasta haastavan käyttäytymisen kanssa?
14.00 Kahvitauko
14.30-15.30   Kommunikaation kulmakivet seksuaalisuudesta puhuttaessa
    Miten puhua seksuaalisuudesta kehitysvammaisen asiakkaan kanssa?
    Kuvat kommunikaation tukena – miten käyttää ja mitä on saatavilla?

Viimeinen virallinen ilmoittautumispäivä
Viimeinen virallinen ilmoittautumispäivä on 1.9.2020.

Info

• Koulutuksen toteutumisesta tai peruuntumisesta lähetetään vielä erillinen vahvistus sähköpostitse viimeisen ilmoittautumispäivän jälkeen. Tämä on hyvä huomioida matka- ja majoitusvarauksia tehdessä.
  • Virallisen viimeisen ilmoittautumispäivän jälkeen ilmoittautumisia saatetaan ottaa vastaan mikäli koulutuksessa on tilaa.

• koulutuksen sisällöstä:  Outi Raunetvuo outi.raunetvuo@kvl.fi 045 7733 4494
  • käytännönjärjestelyistä: osastosihteeri Mirka Oksanen, mirka.oksanen@kvl.fi, p. 09 3480 9265

Veloitukseton peruutus voidaan tehdä ennen viimeistä virallista ilmoittautumispäivää. Tämän jälkeen tapahtuneista peruutuksista peritään 50 % koulutuksen osallistumismaksusta.
Jos peruutuksen syynä on oma tai lapsen sairaus (kopio lääkärintodistuksesta tulee esittää), toimistokuluina veloitetaan 40 euroa. Koko maksu peritään mikäli peruutusta ei tehdä lainkaan.

Kehitysvammaliitto pidättää oikeuden tilaisuuden peruuttamiseen esimerkiksi vähäisen osanottajamäärän vuoksi sekä mahdollisiin aikataulu-, puheenvuoro- ja paikkamuutoksiin.

Osallistumismaksu Kehitysvammaliiton jäsenet 162€ (Muut osallistujat 180€).
Paikkakunta Espoo tai etäkoulutus
Paikka Kehitysvammaliitto, Linnoitustie 2 B, 02600 Espoo
Järjestäjä Kehitysvammaliitto ry
Kouluttaja Henna Kekkonen, toimintaterapeutti YAMK, erityistason seks.terapeutti NACS ja Fanni Kevätniemi, lähihoitaja, seksuaalineuvoja ja -terapeutti

Ilmoittautuminen viimeistään 3.9.2020

Tähdellä (*) merkityt kentät ovat pakollisia.

Tietosuojaseloste