Kuva: Pekka Elomaa

Tarjoamme monipuolista koulutusta ajankohtaisista aiheista – mm. seminaareja, neuvottelupäiviä ja konsultointia.

Kehitysvammaliiton koulutukset ovat edullisempia jäsenillemme.

Suomen hallituksen linjaamien suositusten mukaisesti koronavirustartuntojen ehkäisemiseksi Kehitysvammaliitossa on päätetty siirtää koulutustilaisuudet etäyhteyksien kautta toteutettavaksi. Emme toistaiseksi järjestä live-koulutuksia ja tapahtumia.

Pahoittelemme muutoksesta mahdollisesti aiheutunutta haittaa. Päätöksemme perustuu haluumme toimia vastuullisesti ja vähentää riskiä koronaviruksen leviämisestä.

Päihde- ja pelikasvatusta selkokielellä

Ajankohta: 26.11.2020

Kohderyhmä: Koulutuspäivä on suunnattu asumispalvelujen, päivätoiminnan ja opetusalan henkilöstölle.

Sisältö: Päivän aikana tarkastelemme, miten päihde -ja pelikysymykset liittyvät kehitysvamma-alan arkeen ja kehitysvammaisten nuorten sekä aikuisten elämään. Miten he saavat ymmärrettävästi tietoa päihde- ja pelihaitoista?  Mihin työntekijä voi puuttua kunnioittaen henkilön itsemääräämisoikeutta ja omia päätöksiä? Miten vahvistaa kehitysvammaisen henkilön ymmärrystä siitä, että omilla päätöksillä voi edistää omaa hyvinvointiaan?

Alustava ohjelma
9.30    Tervetuloa. Aamukahvia ja tutustumista.
10.00    Avaussanat ja orientaatio päivään: Projektipäällikkö Taava Lankinen, SELVIS-hanke,Ehyt ry (päivän puheenjohtaja)
10.15    Päihde ja pelikysymysten kohderyhmänä kehitysvammaiset – havainnoinnin näkökulmia: Liisa Jokela, projektiasiantuntija, SELVIS-hanke, Kehitysvammaliitto ry
10.45     Kehitysvammaisten itsemääräämisoikeus ja päihteet:      (puhuja vahvistuu myöhemmin)
11.15    Miten haluan saada tietoa ja tukea päihde-ja pelikysymyksiini?: (kokemuspuhuja vahvistuu myöhemmin)
11.45    Työntekijän tarve tukeen: Mitä riskejä ja mahdollisuuksia kohtaat omassa työssä: (Yhteinen keskustelu)
12.00    Lounastauko (omakustanteinen)
13.00    Virittäytyminen iltapäivään: Projektipäällikkö Taava Lankinen, SELVIS-hanke,Ehyt ry
13.15    Ymmärrettävä kieli päihdekasvatuksessa: suunnittelija Henna Kara, Selkokeskus
13.45    Ota ajoissa puheeksi – vaikeaa vai helppoa?: (päivän puheenjohtaja johdattelee aiheeseen)
14.15    Kahvitauko
14.30    SELVIS-tuotanto esittäytyy: Selkosuunnittelija Markku Juusola, Kehitysvammaliitto ry
15.45    Eväitä ehkäisevän päihdetyön laadun kehittämiseen:    (puhuja vahvistuu myöhemmin)
15.15    Ideat toiminnaksi - mitä haluat muistaa tästä päivästä?
15.45    Päivä päättyy

Koulutusinfo:

• Koulutuksen toteutumisesta tai peruuntumisesta lähetetään vielä erillinen vahvistus sähköpostitse viimeisen ilmoittautumispäivän jälkeen. Tämä on hyvä huomioida matka- ja majoitusvarauksia tehdessä.
  • Virallisen viimeisen ilmoittautumispäivän jälkeen ilmoittautumisia saatetaan ottaa vastaan mikäli koulutuksessa on tilaa.

Lisätietoa:

• koulutuksen sisällöstä: liisa.jokela@kvl.fi

Veloitukseton peruutus voidaan tehdä ennen viimeistä virallista ilmoittautumispäivää. Tämän jälkeen tapahtuneista peruutuksista peritään 50 % koulutuksen osallistumismaksusta.
Jos peruutuksen syynä on oma tai lapsen sairaus (kopio lääkärintodistuksesta tulee esittää), toimistokuluina veloitetaan 40 euroa. Koko maksu peritään mikäli peruutusta ei tehdä lainkaan.

Kehitysvammaliitto pidättää oikeuden tilaisuuden peruuttamiseen esimerkiksi vähäisen osanottajamäärän vuoksi sekä mahdollisiin aikataulu-, puheenvuoro- ja paikkamuutoksiin.

Osallistumismaksu Kehitysvammaliiton jäsenet 162€ (Muut osallistujat 180€).
Paikkakunta Espoo
Paikka Kehitysvammaliitto, Espoo

Ilmoittautuminen viimeistään 12.11.2020

Tähdellä (*) merkityt kentät ovat pakollisia.

Tietosuojaseloste