Kuva: Pekka Elomaa

Tarjoamme monipuolista koulutusta ajankohtaisista aiheista – mm. seminaareja, neuvottelupäiviä ja konsultointia. Kehitysvammaliiton koulutukset ovat edullisempia jäsenillemme.

Kehitysvammaliitto kouluttaa – Syksy 2020 -esite (pdf, 156 kt)

Koronavirustartuntojen ehkäisemiseksi osa koulutustilaisuuksista on muutettu webinaareiksi ja osaan on mahdollista osallistua etäyhteydellä. Koulutuksia on myös peruutettu ja siirretty myöhempään ajankohtaan.

Pahoittelemme muutoksesta aiheutunutta haittaa. Päätöksemme perustuu haluumme toimia vastuullisesti ja vähentää riskiä koronaviruksen leviämisestä.

Tuettu päätöksenteko ja päätösten tukeminen

Ajankohta: 29.9.2020

Koulutuspäivässä kuulemme tuetun päätöksenteon järjestämistavoista Espanjassa, Unkarissa ja Australiassa. Australialainen Jo Watson työskentelee Deakin yliopistossa ja on tehnyt väitöskirjansa vaikeimmin vammaisten päätösten tukemisesta. Hän kertoo Australian tilanteesta ja kehittämästään systemaattisen tukemisen mallista ja rakenteesta.

Espanjan tilanteesta esitelmöi sosiaalityöntekijä Ferran Blanco Ros ja Unkarin lakimies Adrienn Gatsi. He kertovat, miten Espanja ja Unkari ovat käytännössä järjestäneet tuetun päätöksenteon mahdollisuuden ihmisille.

Suomen tilanteesta puhuu lakimies Sirkka Sivula. Hän kertoo, mitä aiemmin lainsäädännön osalta on suunniteltu, mitä se lainsäädännöltä edellyttää ja miten sitä voisi mahdollisesti tehdä. Tämän lisäksi Katri Hänninen Kehitysvammaisten Palvelusäätiöstä kertoo eurooppalaisesta I Decided – hankkeesta.

Tilaisuus on osittain englanninkielinen eikä sitä tulkata suomeksi. Se järjestetään etänä.

Alustava ohjelma
klo 9         päivän avaus
        Kansalaisuusyksikön johtaja Susanna Hintsala
klo 9.15     Tuettu päätöksenteko Suomessa - lainsäädännön tilanne
        Lakimies Sirkka Sivula THL
klo 9.45      Legal capacity and Article 12 of the UNCRPD: Signatory nations’ responsibility to people with intellectual disability
        Dr Jo Watson, Senior Lecturer In Disability and Inclusion, Deakin University, Australia
klo 10.30      Kysymyksiä ja pieni tauko
klo 10.45      Supported decision making for people rarely heard: people with PIMD
klo 11.30     Kysymyksiä
klo 11.45     Lounastauko
klo 12.45     Miten tuettu päätöksen teko toimii Espanjassa? Miten eri tavoin eri palvelujen tuottajat ymmärtävät mitä on tuettu päätöksenteko?
        Sosiaalityöntekijä Ferran Blanco Ros, Coordinador de Projectes i Desenvolupament
klo 13.30     Kysymyksiä
klo 13.45     Miten Unkarissa on organisoitu tuettu päätöksenteko?
        Lakimies Adrienn Gatsi
klo 14.30     Kahvitauko
klo 15.00     I decided –hankkessa opittua
        Kehittämispäällikkö Katri Hänninen Kehitysvammaisten Palvelusäätiö
klo 15.30     Yhteenveto
        Kansalaisuusyksikön johtaja Susanna Hintsala
klo 15.45     Päivä päättyy

Viimeinen virallinen ilmoittautumispäivä
Viimeinen virallinen ilmoittautumispäivä on 15.9.

Info

• Koulutuksen toteutumisesta tai peruuntumisesta lähetetään vielä erillinen vahvistus sähköpostitse viimeisen ilmoittautumispäivän jälkeen. Tämä on hyvä huomioida matka- ja majoitusvarauksia tehdessä.
  • Virallisen viimeisen ilmoittautumispäivän jälkeen ilmoittautumisia saatetaan ottaa vastaan mikäli koulutuksessa on tilaa.

•  koulutuksen sisällöstä: Niina Sillanpää, niina.sillanpaa(at)kvl.fi
  • käytännönjärjestelyistä: osastosihteeri Mirka Oksanen, mirka.oksanen(at)kvl.fi, p. 09 3480 9265

Veloitukseton peruutus voidaan tehdä ennen viimeistä virallista ilmoittautumispäivää. Tämän jälkeen tapahtuneista peruutuksista peritään 50 % koulutuksen osallistumismaksusta.
Jos peruutuksen syynä on oma tai lapsen sairaus (kopio lääkärintodistuksesta tulee esittää), toimistokuluina veloitetaan 40 euroa. Koko maksu peritään mikäli peruutusta ei tehdä lainkaan.

Kehitysvammaliitto pidättää oikeuden tilaisuuden peruuttamiseen esimerkiksi vähäisen osanottajamäärän vuoksi sekä mahdollisiin aikataulu-, puheenvuoro- ja paikkamuutoksiin.

Osallistumismaksu jäsenhinta 162€ muille 180€
Paikkakunta Etäkoulutus

Ilmoittautuminen viimeistään 15.9.2020

Tähdellä (*) merkityt kentät ovat pakollisia.

Tietosuojaseloste