Kuva: Risto Musta

Tarjoamme monipuolista koulutusta ajankohtaisista aiheista – mm. seminaareja, neuvottelupäiviä ja konsultointia. Kehitysvammaliiton koulutukset ovat edullisempia jäsenillemme.

Kehitysvammaliiton tapahtumakalenteri jäsenille, kevät 2024 (pdf, 1 Mt)

Tällä hetkellä koulutamme enimmäkseen etänä! Etäkoulutukset mahdollistavat osallistumisesi paikasta huolimatta. Koulutuksemme ovat vuorovaikutuksellisia, ja jokaisella osallistujalla on mahdollisuus osallistua keskusteluihin sekä esittää kysymyksiä.

Saat linkin koulutukseen sähköpostitse. Osallistuminen on helppoa ja vaivatonta. Vastaamme mielellämme kaikkiin kysymyksiin koulutuksiin, etäyhteyksiin ja osallistumiseen liittyen.

Verkkokursseja ja tilauskoulutusta muille kuin jäsenillemme tarjoaa Kehitysvammaliiton 100-prosenttisesti omistama yritys Saavuta Asiantuntijapalvelut Oy.

saavuta.fi

TAIKE-taulusto kommunikointivälineenä KOULUTUS ON PERUUTETTU!

Ajankohdat:
20.1.2021 08:30 - 15:30
21.1.2021 08:30 - 15:30

Sisältö: Koulutuksessa käydään läpi sekä SDP- että Communicator 5 -kommunikointiohjelmille rakennettujen TAIKE-taulustojen sanastot, asetukset ja kielellisen tavuttimen toiminta sekä harjoitellaan niiden käyttöä. Koulutus on tarkoitettu TAIKE-taulustoa käyttävien puhevammaisten ihmisten lähi-ihmisille ja heidän kanssaan työskenteleville ammattilaisille.

Koulutukseen osallistuminen edellyttää Boardmakerin kuvaohjelman hallintaa.

OHJELMA

1. päivä

08.30 Aamukahvi ja koulutuspäivien yleisesittely
09.00 TAIKEn toiminta ja tauluston kokonaisuus
11.30 Lounastauko
12.30 TAIKEn sanastoon tutustuminen ja sanojen etsimisharjoituksia
14.00 Kahvitauko
14.15 Lauseharjoituksia TAIKEssa ja kielellisen taivuttimen toimintaan tutustuminen
15.30 Koulutuspäivä päättyy

2. päivä

Ryhmiin jakautuminen käytössä olevan kommunikointiohjelman mukaan.

08.30 TAIKE:n päivittäminen: kuvien ja sanojen vaihtaminen
10.00 TAIKE:n päivittäminen: omien kuvien tuominen TAIKEen
11:00 ”Omat kuulumiset”- osion päivittäminen, valmiiden lauseiden tekeminen
11.30 Lounastauko
12.30 Solun asetukset, sivun asetukset, ohjelman asetuksia
13.30 Uusien sivujen linkittäminen TAIKE-kokonaisuuteen
14.15 Kahvitauko
14.30 Taulujen päivittäminen jatkuu, tallentaminen ja varmuuskopiointi
15.30 Koulutus päättyy

Tietokoneet koulutuksessa: Tikoteekilla on koulutuskoneita, mutta käyttöönottokoulutukseen voi mielellään tuoda myös oman kannettavan tietokoneen, jos koneeseen on asennettu TAIKE  ja muut tarvittavat ohjelmat (Speaking Dynamically Pro (6), Bitlips (1.1.1) ja Java tai Communicator 5 ja DialoQ-taivutin. Kerrothan ilmoittautumisen yhteydessä, tuletko koulutukseen oman koneen kanssa ja mihin ryhmään osallistut kakkospäivänä. (SDP vai Communicator 5)

Mikäli sinulla on jo TAIKE Käyttöopas, ota se mukaasi koulutukseen.

Tiedustelut järjestelyistä:
tikoteekki@kvl.fi tai 09-34809223 (osastosihteeri Marjo Timonen)

Tiedustelut sisällöistä:
tikoteekki@kvl.fi tai puh. 09-3480 9370 (Tikoteekin toimisto)

Koulutuksen toteutumisesta tai peruuntumisesta lähetetään vielä erillinen vahvistus sähköpostitse viimeisen ilmoittautumispäivän jälkeen. Tämä on hyvä huomioida matka- ja majoitusvarauksia tehdessä.

Virallisen viimeisen ilmoittautumispäivän jälkeen ilmoittautumisia saatetaan ottaa vastaan mikäli koulutuksessa on tilaa.

Pystymme etukäteen pyydettäessä huomioimaan yleisimmät ruoka-aineallergiat: vähälaktoosinen, laktoositon, gluteeniton, maidoton.

Osallistumismaksu laskutetaan pääsääntöisesti tilaisuuden jälkeen.

Veloitukseton peruutus voidaan tehdä ennen viimeistä virallista ilmoittautumispäivää. Tämän jälkeen tapahtuneista peruutuksista peritään 50 % koulutuksen osallistumismaksusta. Jos peruutuksen syynä on oma tai lapsen sairaus (kopio lääkärintodistuksesta tulee esittää), toimistokuluina veloitetaan 40 euroa. Koko maksu peritään mikäli peruutusta ei tehdä lainkaan.

Mikäli henkilö on estynyt tulemasta paikan päälle sairauden tm. ylivoimaisen esteen vuoksi, voi hän lähettää toimipaikastaan toisen henkilön tilalle. Tästä tulee kuitenkin ilmoittaa kirjallisesti etukäteen koulutuksen käytännönjärjestäjälle. Tällöin emme peri peruutusmaksua.

Kehitysvammaliitto pidättää oikeuden tilaisuuden peruuttamiseen esimerkiksi vähäisen osanottajamäärän vuoksi sekä mahdollisiin aikataulu-, puheenvuoro- ja paikkamuutoksiin.

OsallistumismaksuKehitysvammaliiton jäsenet 261€ (muut osallistujat 290€)
PaikkakuntaEspoo
PaikkaKehitysvammaliitto, Linnoitustie 2 B, 02600 Espoo
JärjestäjäTikoteekki