Kuva: Pekka Elomaa

Tarjoamme monipuolista koulutusta ajankohtaisista aiheista – mm. seminaareja, neuvottelupäiviä ja konsultointia. Kehitysvammaliiton koulutukset ovat edullisempia jäsenillemme.

Kehitysvammaliitto kouluttaa – Syksy 2020 -esite (pdf, 156 kt)

Koronavirustartuntojen ehkäisemiseksi osa koulutustilaisuuksista on muutettu webinaareiksi ja osaan on mahdollista osallistua etäyhteydellä. Koulutuksia on myös peruutettu ja siirretty myöhempään ajankohtaan. Pahoittelemme muutoksista aiheutuvaa haittaa. Päätöksemme perustuu haluumme toimia vastuullisesti ja vähentää riskiä koronaviruksen leviämisestä.

Verkkosivujen saavutettavuus ja ymmärrettävyys – koulutus järjestöille

Ajankohta: 4.11.2020 klo 12:00 - 15:45

Sisältö

Mitä sisällöntuottajan täytyy tietää ja ymmärtää saavutettavuudesta? Miten tehdään saavutettavia, helppokäyttöisiä ja selkokielisiä verkkosisältöjä? Miten voi huomioida verkkosivustolla sellaiset käyttäjät, joilla on kielellisiä ja kognitiivisia haasteita?

Koulutuksen perehdytään saavutettavuuslainsäädäntöön ja saavutettavuuden WCAG-kriteeristöön sisällöntuottajan näkökulmasta. Lisäksi tutustutaan tiedon saavutettavuuteen ja siihen, miten verkkosisällöistä tehdään helppokäyttöisiä, ymmärrettäviä ja selkokielisiä.

Koulutus on maksuton järjestöjen työntekijöille. Yhdestä järjestöstä voi osallistua korkeintaan kolme henkilöä.

Alustava ohjelma

12.00–12.45 Saavutettavuuden perusteet: mitä saavutettavuus tarkoittaa, miksi siitä kannattaa kiinnostua ja mihin uusi lainsäädäntö velvoittaa

12.45–14.00 Saavutettavuus käytännössä: konkreettisia ohjeita saavutettavampien sisältöjen tekemiseen

14.00–14.20 Tauko

14.20–15.10 Saavutettavuus käytännössä -osio jatkuu

15.10–15.40 Tiedon saavutettavuus: käytännön ohjeita tekstien ymmärrettävyyteen ja selkokieleen

15.40–15.45 Lisätiedon lähteet ja koulutuspalaute

15.45 Koulutus päättyy

Osallistuminen

Koulutus on maksuton järjestöjen työntekijöille. Samasta järjestöstä voi osallistua 13 henkilöä.

Viimeinen ilmoittautumispäivä

Viimeinen ilmoittautumispäivä on 30.10.2020.

Osastosihteeri Marjo Timonen, marjo.timonen@kvl.fi, 09 3480 9223

Koulutusinfo

• Koulutuksen toteutumisesta tai peruuntumisesta lähetetään vielä erillinen vahvistus sähköpostitse viimeisen ilmoittautumispäivän jälkeen.
  • Virallisen viimeisen ilmoittautumispäivän jälkeen ilmoittautumisia saatetaan ottaa vastaan, jos koulutuksessa on tilaa.

Kehitysvammaliitto pidättää oikeuden tilaisuuden peruuttamiseen esimerkiksi vähäisen osanottajamäärän vuoksi sekä mahdollisiin aikataulu- ja puheenvuoromuutoksiin.
Osallistumismaksu Maksuton koulutus järjestöille. Samasta järjestöstä voi osallistua 1–3 henkilöä.
Paikkakunta Etäkoulutus
Järjestäjä Papunet
Kouluttaja Papunetin asiantuntija

Ilmoittautuminen viimeistään 30.10.2020

Ei vapaita paikkoja. Voit ilmoittautua jonoon. 2 jonossa.

Tähdellä (*) merkityt kentät ovat pakollisia.

Tietosuojaseloste