Kuva: Risto Musta

Tarjoamme monipuolista koulutusta ajankohtaisista aiheista – mm. seminaareja, neuvottelupäiviä ja konsultointia. Kehitysvammaliiton koulutukset ovat edullisempia jäsenillemme.

Kehitysvammaliitto kouluttaa: syksy 2021 -esite (pdf, 310 kt)

Tällä hetkellä koulutamme etänä! Etäkoulutukset mahdollistavat osallistumisesi paikasta huolimatta. Koulutuksemme ovat vuorovaikutuksellisia, ja jokaisella osallistujalla on mahdollisuus osallistua keskusteluihin sekä esittää kysymyksiä.

Saat linkin koulutukseen sähköpostitse. Osallistuminen on helppoa ja vaivatonta. Vastaamme mielellämme kaikkiin kysymyksiin koulutuksiin, etäyhteyksiin ja osallistumiseen liittyen.

Saattohoito - kotona loppuun saakka

Ajankohta: 26.10.2021 klo 09:00 - 15:00

Huom! Koulutuspäivä on muuttunut alkuperäisestä (28.10.). Uusi koulutuspäivä on 26.10. Pahoittelemme mahdollista aiheutuvaa haittaa.

Kehitysvammaisella on oikeus hyvään kuolemaan ja sitä edeltävään saattohoitoon omassa kodissaan. Tämä koulutus sisältää lyhyen osuuden saattohoidon että palliatiivisen hoidon perusteista. Koulutuksen painopisteenä on erityisesti kuolevan potilaan hoito ja siihen liittyvä kysymykset kuten kuoleman kohtaaminen ja vuorovaikutus läheisten kanssa.
Saattohoito herättää yleensä paljon tunteita ja siksi koulutuksessa käsitellään myös hoitohenkilökunnan omaa jaksamista saattohoitotyössä sekä miten sitä voisi tukea.
Koulutus on tarkoitettu henkilöille, jotka tekevät kuolevan kehitysvammaisen hoitotyötä tai muulla tavoin työssään kohtaavat kuolevia potilaita ja heidän läheisiään.

Alustava ohjelma
Klo 09.00           Päivän aloitus
Klo 09.15–10.00 Saattohoidon perusteet
                         -    Käsitteisiin saattohoito, palliatiivinen hoito ja kokonaiskärsimys tutustuminen
Klo 10.10-11.15 Kuolevan potilaan kohtaaminen
                         -    Kuolevan potilaan tunnistaminen
                         -    Kuolevan potilaan oireiden arviointi ja hoito
Klo 11.15-12.00  TAUKO
Klo 12.30-13.30 Kuolevan potilaan kohtaaminen jatkuu…
Klo 13.30-13.40 TAUKO
Klo 13.40-15.00 Läheisten kohtaaminen saattohoidossa ja hoitajan oma jaksaminen

• koulutuksen sisällöstä: koulutuksen sisällöstä: kouluttaja Outi Raunetvuo, outi.raunetvuo(at)kvl.fi, puh. 045 7733 4494
  • käytännönjärjestelyistä: osastosihteeri Mirka Oksanen, mirka.oksanen(at)kvl.fi, p. 09 3480 9265

Veloitukseton peruutus voidaan tehdä ennen viimeistä virallista ilmoittautumispäivää. Tämän jälkeen tapahtuneista peruutuksista peritään 50 % koulutuksen osallistumismaksusta.
Jos peruutuksen syynä on oma tai lapsen sairaus, toimistokuluina veloitetaan 40 euroa. Koko maksu peritään mikäli peruutusta ei tehdä lainkaan.

Mikäli henkilö on estynyt osallistumasta sairauden tm. ylivoimaisen esteen vuoksi voi hän lähettää toimipaikastaan toisen henkilön tilalle. Tästä tulee kuitenkin ilmoittaa kirjallisesti etukäteen koulutuksen käytännönjärjestäjälle (mirka.oksanen@kvl.fi). Tällöin emme peri peruutusmaksua.

Kehitysvammaliitto pidättää oikeuden tilaisuuden peruuttamiseen esimerkiksi vähäisen osanottajamäärän vuoksi sekä mahdollisiin aikataulu-, puheenvuoro- ja paikkamuutoksiin.

Osallistumismaksu Kehitysvammaliiton jäsenet 162€. Muut osallistujat 180€.
Paikkakunta Lähi- / etäkoulutus
Paikka Lähi- / etäkoulutus: Kehitysvammaliitto ry, Linnoitustie2 B, 02600 Espoo
Kouluttaja Saattohoidon kouluttaja, Sh, TtM Miina-Liisa Flinkkilä, TERHO-säätiö

Ilmoittautuminen viimeistään 14.10.2021

Tähdellä (*) merkityt kentät ovat pakollisia.

Osallistumistapa *

Tietosuojaseloste