Kuva: Risto Musta

Tarjoamme monipuolista koulutusta ajankohtaisista aiheista – mm. seminaareja, neuvottelupäiviä ja konsultointia. Kehitysvammaliiton koulutukset ovat edullisempia jäsenillemme.

Kehitysvammaliiton tapahtumakalenteri jäsenille, kevät 2024 (pdf, 1 Mt)

Tällä hetkellä koulutamme enimmäkseen etänä! Etäkoulutukset mahdollistavat osallistumisesi paikasta huolimatta. Koulutuksemme ovat vuorovaikutuksellisia, ja jokaisella osallistujalla on mahdollisuus osallistua keskusteluihin sekä esittää kysymyksiä.

Saat linkin koulutukseen sähköpostitse. Osallistuminen on helppoa ja vaivatonta. Vastaamme mielellämme kaikkiin kysymyksiin koulutuksiin, etäyhteyksiin ja osallistumiseen liittyen.

Verkkokursseja ja tilauskoulutusta muille kuin jäsenillemme tarjoaa Kehitysvammaliiton 100-prosenttisesti omistama yritys Saavuta Asiantuntijapalvelut Oy.

saavuta.fi

Selkokieltä opetukseen!

Ajankohdat:
29.9.2022 14:00 - 16:30
6.10.2022 14:00 - 16:30
12.10.2022 14:00 - 16:30
2.11.2022 14:00 - 16:30
9.11.2022 14:00 - 16:00

HUOM! Opetushallituksen tukema maksuton täydennyskoulutus on suunnattu seuraaville kohderyhmille:
Vapaa sivistystyö (kansalaisopistot, kansanopistot, kesäyliopistot, opintokeskukset), ammatillinen ja lukio-opetus: opettajat ja ohjaajat, S2-opettajat, erityisopettajat, äidinkielenopettajat

Koulutus ei ole tarkoitettu peruskoulun opetushenkilöstölle, heille on suunnattu Herätä erityisoppijan luovuus -koulutus.

Toteutus

Koulutus toteutetaan kokonaan verkossa (Teams).

Alustava sisältö

Mikä suomen kielessä on helppoa tai hankalaa ihmisille, joille lukeminen on haastavaa? Miten kirjoitat sujuvaa selkokieltä? Miten muokkaat omista opetusmateriaaleistasi selkokielisiä?

Perehdymme koulutuksessa selkokielen kirjoitusohjeisiin ja teemme paljon pieniä kirjoitustehtäviä, joista saat palautetta myös muilta osallistujilta. Kolmannen ja neljännen koulutuskerran välissä osallistujat tekevät yhden laajemman kirjoitustehtävän, josta saa palautetta kouluttajilta. Varaa aikaa tehtävän tekemiseen 12.10. –26.10. väliltä. Tehtävän palautus on 26.10.2022. Puhumme myös saavutettavuudesta, selkokielen käyttäjäryhmistä, selkojulkaisun ulkoasusta ja kuvituksesta sekä selkokielisen puheen periaatteista.

Selkokieli
Selkokieli on avain tietoon ja lukuelämyksiin. Selkokieli on suomen kielen muoto, jossa kieltä on mukautettu sisällöltään, sanastoltaan ja rakenteeltaan yleiskieltä luettavammaksi ja ymmärrettävämmäksi. Selkokeskuksen tekemän arvion (2019) mukaan 650 000–750 000 ihmistä tarvitsee selkokieltä.

Lisätietoa selkokielestä: selkokeskus.fi

Ohjelma

Koulutuksen tarkempi ohjelma julkaistaan noin viikko ennen koulutuksen aloituspäivää.

Osallistuminen

Opetushallitus ei vastaa mahdollisista ruokailu- ja matkakuluista eikä sijaisten järjestämisestä aiheutuvista kuluista.

Viimeinen virallinen ilmoittautumispäivä

Viimeinen virallinen ilmoittautumispäivä on 5.9.2022.

Koulutusinfo

• Virallisen viimeisen ilmoittautumispäivän jälkeen ilmoittautumisia saatetaan ottaa vastaan mikäli koulutuksessa on tilaa. Huomioitahan kuitenkin, että veloituksetonta peruutusta ei tällöin ole enää mahdollista tehdä, vaan ilmoittautuminen on sitova.

Ilmoittautumisen voi perua ennen viimeistä virallista ilmoittautumispäivää (5.9.) ilman kuluja. Jos peruminen tapahtuu tämän jälkeen, veloitamme peruutusmaksun (50 €).

Mikäli osallistuja keskeyttää koulutuksen ilman painavaa syytä, peritään osallistujalta keskeytysmaksu (100 €).

OsallistumismaksuKoulutus on maksuton: Opetushallituksen tukema opetushenkilöstön täydennyskoulutus
PaikkakuntaVerkkokoulutus (Teams)
PaikkaVerkkokoulutus (Teams)
JärjestäjäElinikäisen oppimisen yksikkö ja Selkokeskus