Kuva: Risto Musta

Tarjoamme monipuolista koulutusta ajankohtaisista aiheista – mm. seminaareja, neuvottelupäiviä ja konsultointia. Kehitysvammaliiton koulutukset ovat edullisempia jäsenillemme.

Kehitysvammaliiton tapahtumakalenteri jäsenille, kevät 2024 (pdf, 1 Mt)

Tällä hetkellä koulutamme enimmäkseen etänä! Etäkoulutukset mahdollistavat osallistumisesi paikasta huolimatta. Koulutuksemme ovat vuorovaikutuksellisia, ja jokaisella osallistujalla on mahdollisuus osallistua keskusteluihin sekä esittää kysymyksiä.

Saat linkin koulutukseen sähköpostitse. Osallistuminen on helppoa ja vaivatonta. Vastaamme mielellämme kaikkiin kysymyksiin koulutuksiin, etäyhteyksiin ja osallistumiseen liittyen.

Verkkokursseja ja tilauskoulutusta muille kuin jäsenillemme tarjoaa Kehitysvammaliiton 100-prosenttisesti omistama yritys Saavuta Asiantuntijapalvelut Oy.

saavuta.fi

Kehitysvammaisten päihde- ja riippuvuusongelmat

Ajankohta: 21.9.2022 klo 09:00 - 16:00

Kohderyhmä: Koulutus on tarkoitettu lähi- tai sosiaalityössä oleville, joiden asiakkailla on päihteisiin tai pelaamiseen liittyviä haittoja tai ongelmia

Koulutuspäivän jälkeen työntekijällä on tietoa päihde ja peliriippuvuuksista (digipelaaminen ja rahapelaaminen) ja riskitekijöistä sekä niihin liittyvistä liitännäisoireista. Koulutuksessa käydään läpi riippuvuushäiriöiden hoidon periaatteet: hoitoon motivointi, kognitiivinen viitekehys riippuvuuksien hoidossa sekä retkahduksen ehkäisy.
Lisäksi päivässä tutustutaan selkokielisiin alkoholin ja rahapelaamisen puheeksioton ja kartoituksen materiaaliin, joita työntekijä voi hyödyntää haittojen ja riskien tunnistamisessa yhdessä asiakkaan kanssa.

Kouluttajat: Sari Castrén, FT, psykologi, dosentti (riippuvuushäiriöt) Turun yliopisto, kansanterveystiede (Helsingin yliopisto) sekä THL:n erikoistutkija Päihteet ja riippuvuudet-yksikössä

Alustava ohjelma:
9.00   Tervetuloa, koulutuspäivään orientoituminen ja TEAMS-alustalla toimiminen
              Liisa Jokela, Kehitysvammaliitto
              Päivän kouluttajana toimii Sari Castrén
9:10   Alustus päihde ja peliriippuvuuksista (digi- ja rahapelaaminen)
10:20  Hoitosuositukset, tunnistaminen, arviointi ja hoitoon motivointi
11:30  lounastauko
12:15  Hoidon kognitiivinen osuus ja riskitilanteiden tunnistaminen & pienryhmätyöskentely
13:30  tauko
13:40  Retkahduksen ehkäisy, haasteet hoidossa & pienryhmätyöskentely
14:30  Menetelmien kertaus.
15.00  Selkokielinen aineisto riskien tunnistamisen ja puheeksioton tukena,  Outi Raunetvuo Saavuta Asiantuntijapalvelut Oy
15.30 Päivän kokemusten purku.
15.45  Koulutus päättyy.

Koulutuksesta saatua palautetta: "Sain uusia vinkkejä käytännön työhön." "Sari Castrenin koulutus oli erittäin hyvä." "Koulutuksessa oli innostavat vetäjät ja lämmin ilmapiiri. Materiaali tiivistä ja selkeää."

Viimeinen ilmoittautumispäivä
Viimeinen virallinen ilmoittautumispäivä on 12.9.

Koulutusinfo

• Huomioimme koronaepidemiaan liittyvät turvallisuusohjeet ja noudatamme tapahtumissamme kulloinkin voimassa olevia kaupungin ja valtion ohjeistuksia.
  • Koulutuksen toteutumisesta tai tapahtumapaikan muutoksesta lähetetään vielä erillinen vahvistus sähköpostitse viimeisen ilmoittautumispäivän jälkeen. Tämä on hyvä huomioida matka- ja majoitusvarauksia tehdessä.
  • Virallisen viimeisen ilmoittautumispäivän jälkeen ilmoittautumisia saatetaan ottaa vastaan mikäli tapahtumassa on tilaa. Huomioitahan kuitenkin, että veloituksetonta peruutusta ei tällöin ole enää mahdollista tehdä.
  • Osallistumismaksu laskutetaan pääsääntöisesti tilaisuuden jälkeen.

Matkat ja majoitus:

Osallistujat vastaavat itse matka- ja majoitusjärjestelyistään sekä matkakuluistaan

• koulutuksen sisällöstä: kouluttaja Outi Raunetvuo. Saavuta Asiantuntijapalvelut Oy, outi.raunetvuo(at)kvl.fi.
  • käytännönjärjestäjä: osastosihteeri Mirka Oksanen, mirka.oksanen(at)kvl.fi, puh. 09 3480 9265

Veloitukseton peruutus voidaan tehdä ennen viimeistä virallista ilmoittautumispäivää. Tämän jälkeen tapahtuneista peruutuksista peritään 50 % koulutuksen osallistumismaksusta.
Jos peruutuksen syynä on oma tai lapsen sairaus (kopio lääkärintodistuksesta tulee esittää), toimistokuluina veloitetaan 40 euroa. Koko maksu peritään mikäli peruutusta ei tehdä lainkaan.

Mikäli henkilö on estynyt tulemasta paikan päälle sairauden tm. ylivoimaisen esteen vuoksi, voi hän lähettää toimipaikastaan toisen henkilön tilalle. Tästä tulee kuitenkin ilmoittaa kirjallisesti etukäteen koulutuksen käytännönjärjestäjälle (mirka.oksanen@kvl.fi). Tällöin emme peri peruutusmaksua.

Kehitysvammaliitto pidättää oikeuden tilaisuuden peruuttamiseen esimerkiksi vähäisen osanottajamäärän vuoksi sekä mahdollisiin aikataulu-, puheenvuoro- ja paikkamuutoksiin.

OsallistumismaksuKehitysvammaliiton jäsenet 170€. Muut osallistujat 189€.
PaikkakuntaEspoo, Leppävaara ja verkkokoulutus
PaikkaEtä- ja lähikoulutus, Kehitysvammaliitto, Linnoitustie 2 B, 02600 Espoo