Kuva: Risto Musta

Tarjoamme monipuolista koulutusta ajankohtaisista aiheista – mm. seminaareja, neuvottelupäiviä ja konsultointia. Kehitysvammaliiton koulutukset ovat edullisempia jäsenillemme.

Kehitysvammaliiton tapahtumakalenteri jäsenille, kevät 2024 (pdf, 1 Mt)

Tällä hetkellä koulutamme enimmäkseen etänä! Etäkoulutukset mahdollistavat osallistumisesi paikasta huolimatta. Koulutuksemme ovat vuorovaikutuksellisia, ja jokaisella osallistujalla on mahdollisuus osallistua keskusteluihin sekä esittää kysymyksiä.

Saat linkin koulutukseen sähköpostitse. Osallistuminen on helppoa ja vaivatonta. Vastaamme mielellämme kaikkiin kysymyksiin koulutuksiin, etäyhteyksiin ja osallistumiseen liittyen.

Verkkokursseja ja tilauskoulutusta muille kuin jäsenillemme tarjoaa Kehitysvammaliiton 100-prosenttisesti omistama yritys Saavuta Asiantuntijapalvelut Oy.

saavuta.fi

Kehitysvamma ja neuropsykiatriset haasteet

Ajankohta: 6.10.2022 klo 09:00 - 15:00

Virallinen ilmoittautumispäivä on mennyt, mutta koulutuksessa on vielä tilaa. Voit ilmoittautua etäkoulutukseen mukaan aina 5.10. asti alla olevalla ilmoittautumislomakkeella.

Autismin kirjo, ADHD ja FASD ovat neuropsykiatrisia oireyhtymiä, jotka voivat esiintyä päällekkäin kehitysvammaisuuden kanssa. Kaikilla näillä on omat erityispiirteensä, jotka vaikuttavat suuresti siihen, millaisena henkilön kehitysvammaisuus ilmenee ja millaista tukea hän tarvitsee. Koulutuksessa perehdytään näihin erilaisiin päällekkäisyysvaikutuksiin ja pohditaan, millä tavoin ne tulee ottaa huomioon vuorovaikutuksessa henkilön kanssa ja hänelle annettavassa tuessa.
Koulutus soveltuu lähityöntekijöille sekä kaikille aiheesta kiinnostuneille.

Ohjelma:
9.00 Tervetuloa koulutukseen, niin paikan päällä kuin verkossa osallistuvat.
            Orientoidutaan päivän ohjelmaan. Kerrataan TEAMS-alustalla toimiminen.
9.15 Johdanto päivän teemaan: kehitysvammaisuuden kirjon monet kasvot
           - Kehitysvammaisuus on sateenvarjokäsite
            - Kehitysvammaisuuteen voi liittyä muita neuropsykiatrisia oireyhtymiä
            - Näistä päällekkäisyyksistä nousee erityisiä haasteita ja tuen tarpeita
10.30 Kehitysvammaisuus ja autismin kirjo
            - Autismin kirjon häiriöiden neuropsykologiaa
            - Autismin kirjon häiriöiden vaikutukset toimintakykyyn ja käyttäytymiseen
            - Vuorovaikutuksessa ja tuen antamisessa huomioon otettavaa
11.30 Lounastauko (omakustanteinen)
12.30 Kehitysvammaisuus ja tarkkaavuuden ja toiminnanohjauksen vaikeudet (ADHD)
            - Voiko henkilöllä, jolla on kehitysvamma, olla myös tarkkaavuushäiriö? Mikä on kehitysvammaisuutta, mikä taas jotakin muuta? Tutkimustietoa aiheesta.
            - Tarkkaavuus, työmuisti, toiminnanohjaus - kehitysvammaisuuden ydintä
            - Vuorovaikutuksessa ja tuen antamisessa tärkeää huomioon otettavaa
13.30 Sikiöaikaisen alkoholialtistuksen pitkät varjot – kehitysvammaisuus ja FASD
            - Sikiöaikainen alkoholialtistus aiheuttaa aivojen kehityshäiriöitä. Perustietoa FASD-kirjosta.
            - Keskeisimmät vaikutukset henkilön toimintakykyyn.
            - Kehitysvammaisuuden rajapinnalla olevien erityiset haasteet.
14.30 Pohdintaa ja keskustelua koulutuksen päätteeksi
            - Onko kaikki haastava käyttäytyminen sitä – vai olisiko kyse neuropsykiatristen oireyhtymien aiheuttamista erityisistä haasteista?
15.00 Koulutus päättyy

Viimeinen ilmoittautumispäivä
Viimeinen virallinen ilmoittautumispäivä on 22.9.

Koulutusinfo

• Huomioimme koronaepidemiaan liittyvät turvallisuusohjeet ja noudatamme tapahtumissamme kulloinkin voimassa olevia kaupungin ja valtion ohjeistuksia.
  • Koulutuksen toteutumisesta tai tapahtumapaikan muutoksesta lähetetään vielä erillinen vahvistus sähköpostitse viimeisen ilmoittautumispäivän jälkeen. Tämä on hyvä huomioida matka- ja majoitusvarauksia tehdessä.
  • Virallisen viimeisen ilmoittautumispäivän jälkeen ilmoittautumisia saatetaan ottaa vastaan mikäli tapahtumassa on tilaa. Huomioitahan kuitenkin, että veloituksetonta peruutusta ei tällöin ole enää mahdollista tehdä.
  • Osallistumismaksu laskutetaan pääsääntöisesti tilaisuuden jälkeen.

Matkat ja majoitus:

Osallistujat vastaavat itse matka- ja majoitusjärjestelyistään sekä matkakuluistaan.

• koulutuksen sisällöstä: asiantuntija, Verneri, Juho Ylitalo, juho.ylitalo(at)kvl.fi, puh. 050 502 7986
  • käytännönjärjestäjä: osastosihteeri Mirka Oksanen, mirka.oksanen(at)kvl.fi, puh. 09 3480 9265

Veloitukseton peruutus voidaan tehdä ennen viimeistä virallista ilmoittautumispäivää. Tämän jälkeen tapahtuneista peruutuksista peritään 50 % koulutuksen osallistumismaksusta.
Jos peruutuksen syynä on oma tai lapsen sairaus (kopio lääkärintodistuksesta tulee esittää), toimistokuluina veloitetaan 40 euroa. Koko maksu peritään mikäli peruutusta ei tehdä lainkaan.

Mikäli henkilö on estynyt tulemasta paikan päälle sairauden tm. ylivoimaisen esteen vuoksi, voi hän lähettää toimipaikastaan toisen henkilön tilalle. Tästä tulee kuitenkin ilmoittaa kirjallisesti etukäteen koulutuksen käytännönjärjestäjälle (mirka.oksanen@kvl.fi). Tällöin emme peri peruutusmaksua.

Kehitysvammaliitto pidättää oikeuden tilaisuuden peruuttamiseen esimerkiksi vähäisen osanottajamäärän vuoksi sekä mahdollisiin aikataulu-, puheenvuoro- ja paikkamuutoksiin.

OsallistumismaksuKehitysvammaliiton jäsenet 170€. Muut osallistujat 189€.
PaikkakuntaEspoo ja verkkokoulutus
PaikkaEtä- ja/tai lähikoulutus, hybridikoulutus, Kehitysvammaliitto, Linnoitustie 2 B, 02600 Espoo
JärjestäjäKehitysvammaliitto ry
KouluttajaKouluttajana psykologi, PsL Heikki Seppälä