Kuva: Risto Musta

Tarjoamme monipuolista koulutusta ajankohtaisista aiheista – mm. seminaareja, neuvottelupäiviä ja konsultointia. Kehitysvammaliiton koulutukset ovat edullisempia jäsenillemme.

Kehitysvammaliiton tapahtumakalenteri jäsenille, kevät 2024 (pdf, 1 Mt)

Tällä hetkellä koulutamme enimmäkseen etänä! Etäkoulutukset mahdollistavat osallistumisesi paikasta huolimatta. Koulutuksemme ovat vuorovaikutuksellisia, ja jokaisella osallistujalla on mahdollisuus osallistua keskusteluihin sekä esittää kysymyksiä.

Saat linkin koulutukseen sähköpostitse. Osallistuminen on helppoa ja vaivatonta. Vastaamme mielellämme kaikkiin kysymyksiin koulutuksiin, etäyhteyksiin ja osallistumiseen liittyen.

Verkkokursseja ja tilauskoulutusta muille kuin jäsenillemme tarjoaa Kehitysvammaliiton 100-prosenttisesti omistama yritys Saavuta Asiantuntijapalvelut Oy.

saavuta.fi

PERUTTU: Haastavat tilanteet arjessa, kun seksuaalisuus ja sen sävyt aiheuttavat päänvaivaa

Ajankohta: 26.4.2023 klo 09:00 - 15:00

Koulutusta on muutettu alkuperäisestä. Vanha sisältö: Seksuaalisuuden huomioiminen erityisryhmien parissa -työpajapäivä
Tapahtumaan on nyt mahdollisuus myös osallistua etänä.

26.4. suunniteltu koulututus on peruttu. Vastaava koulutus järjestetään 4.10.

Positiivinen seksipuhe? Mitä se on? Osallistu koulutukseen, jossa pohditaan seksuaalisuutta yleensä, ja mitä siihen kuuluu. Työntekijänä on hyvä tiedostaa mitkä kaikki asiat voivat vaikuttaa kehitysvammaisen seksuaalikäyttäytymiseen. Koulutuksessa käsitellään seksuaalisuuden erityispiirteitä erityistä tukea tarvitsevilla kehitysvammaisilla ihmisillä. Minkälaisissa tilanteissa seksuaalisuus voi esiintyä haasteena?
Koulutuksessa käsitellään seksuaalista häiriökäyttäytymistä ja miten siihen voi puuttua.

Kouluttaja toimii Henna Suikki (ent. Kekkonen), joka on toimintaterapeutti YAMK, Auktorisoitu seksuaalineuvoja SSS ja Erityistason seksuaaliterapeutti NACS. Henna on työskennellyt erityistä tukea tarvitsevien asiakkaiden kanssa yli kymmenen vuotta. Hän on kouluttanut seksuaalisuuteen liittyvissä teemoissa laajasti terveydenhuollon ja kuntoutusalan ammattilaisia erilaisissa asumispalveluyksiköissä, terveydenhuollossa sekä kuntoutuspalveluissa.
Lisäksi hän työskentelee sekä toiminta- että seksuaaliterapeuttina autismin kirjolla olevien ja kehitysvammaisten ihmisten kanssa, joten erilaiset arjen haastavat tilanteet ovat hänelle hyvin tuttuja.

Kouluttajalle voi etukäteen lähettää sähköpostilla kysymyksiä, joita toivoo käsiteltävän henna.suikki@terapiaperhonen.fi

Ohjelma:
8.30  Aamukahvi, koulutuspäivän avaus
9.00  Seksuaalisuuden erityispiirteitä ja miten niitä voidaan huomioida
10.15 Tauko
10.30 Mitä on positiivinen seksuaalikasvatus ja miten seksuaalikasvatuksessa huomioidaan henkilön erityistarpeet.
11.30 Lounas (omakustanteinen)
12.15 Seksuaalinen häiriökäyttäytyminen ja siihen vaikuttaminen
13.30 Kahvi
13.45–15.00 Hankalat tilanteet arjessa ja ratkaisukeskeisyys

Kouluttaja:  Henna Suikki (ent. Kekkonen), Toimintaterapeutti YAMK, Erityistason seksuaaliterapeutti NACS

Ilmoittautuminen:
Jatkettu ilmoittautumis aika päättyy 18.4.

Lisätietoa:

• koulutuksen sisällöstä: Juho Ylitalo, juho.ylitalo(at)kvl.fi
  • käytännönjärjestäjä: Jäsenpalveluiden sihteeri Mirka Oksanen, mirka.oksanen(at)kvl.fi, puh. 09 3480 9265

Veloitukseton peruutus voidaan tehdä ennen viimeistä virallista ilmoittautumispäivää. Tämän jälkeen tapahtuneista peruutuksista peritään 50 % koulutuksen osallistumismaksusta.
Jos peruutuksen syynä on oma tai lapsen sairaus, toimistokuluina veloitetaan 50 euroa. Koko maksu peritään mikäli peruutusta ei tehdä lainkaan.
Mikäli henkilö on estynyt osallistumasta sairauden tm. ylivoimaisen esteen vuoksi voi hän lähettää toimipaikastaan toisen henkilön tilalle. Tästä tulee kuitenkin ilmoittaa kirjallisesti etukäteen koulutuksen käytännönjärjestäjälle (mirka.oksanen@kvl.fi). Tällöin emme peri peruutusmaksua.
Kehitysvammaliitto pidättää oikeuden tilaisuuden peruuttamiseen esimerkiksi vähäisen osanottajamäärän vuoksi sekä mahdollisiin aikataulu-, puheenvuoro- ja paikkamuutoksiin

OsallistumismaksuKehitysvammaliiton jäsenet 187 euroa/hlö. Muut osallistujat 208 euroa/hlö.
Paikkakuntaetä- ja lähikoulutus: Espoo, Leppävaara
PaikkaKehitysvammaliitto ry, Linnoitustie 2 B, 02600 Espoo
JärjestäjäKehitysvammaliitto ry
KouluttajaHenna Suikki (ent. Kekkonen), Toimintaterapeutti YAMK, Erityistason seksuaaliterapeutti NACS