Kuva: Risto Musta

Tarjoamme monipuolista koulutusta ajankohtaisista aiheista – mm. seminaareja, neuvottelupäiviä ja konsultointia. Kehitysvammaliiton koulutukset ovat edullisempia jäsenillemme.

Kehitysvammaliiton tapahtumakalenteri jäsenille, kevät 2024 (pdf, 1 Mt)

Tällä hetkellä koulutamme enimmäkseen etänä! Etäkoulutukset mahdollistavat osallistumisesi paikasta huolimatta. Koulutuksemme ovat vuorovaikutuksellisia, ja jokaisella osallistujalla on mahdollisuus osallistua keskusteluihin sekä esittää kysymyksiä.

Saat linkin koulutukseen sähköpostitse. Osallistuminen on helppoa ja vaivatonta. Vastaamme mielellämme kaikkiin kysymyksiin koulutuksiin, etäyhteyksiin ja osallistumiseen liittyen.

Verkkokursseja ja tilauskoulutusta muille kuin jäsenillemme tarjoaa Kehitysvammaliiton 100-prosenttisesti omistama yritys Saavuta Asiantuntijapalvelut Oy.

saavuta.fi

TÄYNNÄ Vakaviin häiriötilanteisiin varautuminen vammaispalveluissa, verkkokoulutus

ESR

Ajankohta: 14.3.2023 klo 09:00 - 12:00

HUOM! Ryhmä 1 on täynnä, mutta ryhmä 2:ssa on vielä tilaa.
Toisen etätapaamispäivän osalta voit ilmoittautua vain  ke 22.3.2023 klo 9–12 tapahtumaan.

Vakavat häiriötilanteet ovat uhkia tai tapahtumia, jotka vaarantavat yhteiskunnan elintärkeitä toimintoja. Arjen avun ja tuen turvaaminen vakavissa häiriötilanteissa on tärkeä tehtävä vammaispalveluissa. Esimerkiksi koronaepidemia, Venäjän hyökkäys Ukrainaan ja energiakriisi ovat herättäneet vammaisissa ihmisissä huolia turvallisuudesta ja varautumisesta. Koulutus tukee varautumista ja valmiussuunnittelua palveluissa.

Kohderyhmä: Kaksiosainen verkkokoulutus on tarkoitettu vammaispalvelujen sekä asumispalvelujen päälliköille, esihenkilöille ja johtajille sekä muille palveluista vastaaville henkilöille.

Koulutuksessa tarkastelemme, millaisia kysymyksiä ja tarpeita vakaviin häiriötilanteisiin liittyy palveluissa (asumisyksiköt, henkilökohtainen apu, omaishoito) sekä keskustelemme, miten tukea vammaisten ihmisten selviytymistä tilanteissa.

Ensimmäinen etätapaaminen järjestetään ti 14.3.2023 klo 9–12.00.

Alustava ohjelma
9.00    Tervetuloa
               Susanna Rieppo/KVL, Tulevaisuutta luomassa
9.05     Vammaisten ihmisten selviytyminen pandemiatilanteissa– mitä tiedämme tutkimuksista?
               Marika Korhonen, Anna Väre/THL, Tulevaisuutta luomassa -hanke
9.45     Häiriötilanteiden vaikutukset arkeen ja omatoiminen varautuminen
               Essi Kulju, SPEK Suomen Pelastusalan Keskusjärjestö
10.15  Tauko
10.30   Sosiaalihuollon varautuminen
                Annina Sadeoja, ylitarkastaja/Aluehallintovirasto
11.00   Varautumistoimintojen järjestelyt ja valmiussuunnittelu vammaispalveluissa
                Terhi Virtanen, koordinaattori/ Hyvinvointialueyhtiö Hyvil Oy
11.30   Keskustelu
12.00   Tilaisuus päättyy

Toinen etätapaaminen on jaettu kahteen ryhmään. Tapaamisessa sovelletaan ensimmäisen tapaamisen antia  omaan työhön ja jaetaan hyviä käytäntöjä. Ryhmä valitaan ilmoittautuessa.
Toinen tapaaminen järjestetään:

• ti 21.3.2023 klo 12–15, ryhmä 1: asumisyksiköistä vastaavat johtajat, päälliköt, esimiehet
  • ke 22.3.2023 klo 9–12 ryhmä 2: kotona asumisen tuesta vastaavat johtajat, päälliköt, esimiehet.

Viimeinen virallinen ilmoittautumispäivä:
Ilmoittaudu mukaan 7.3. mennessä.

Muista valita Toinen tapaaminen kohdassa, kumpaan ryhmään osallistut toisessa etätapaamisessa. Koulutuksessa on yhteensä 30 paikkaa, 15 kummassakin ryhmässä.

Lisätietoa:

Koulutuksen järjestää Kehitysvammaliiton, Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen ja Kuntaliiton yhteishanke Vammaisten ja ulkomaalaistaustaisten ihmisten selviäminen poikkeus- ja kriisitilanteissa – Tulevaisuutta luomassa covid-19-kokemusten pohjalta (ESR 2021–2023) . Hanketta rahoittaa Euroopan sosiaalirahasto.

Kehitysvammaliitto pidättää oikeuden tilaisuuden peruuttamiseen esimerkiksi vähäisen osanottajamäärän vuoksi sekä mahdollisiin aikataulu-, puheenvuoro- ja paikkamuutoksiin

OsallistumismaksuKoulutus on maksuton.
PaikkakuntaTeams-etäkoulutus
Paikkaetäkoulutus
JärjestäjäKoulutuksen järjestää Kehitysvammaliiton, Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen ja Kuntaliiton yhteishanke Vammaisten ja ulkomaalaistaustaisten ihmisten selviäminen poikkeus- ja kriisitilanteissa – Tulevaisuutta luomassa covid-19-kokemusten pohjalta (ESR 2021–2023) .

Tietosuojaseloste