Kuva: Risto Musta

Tarjoamme monipuolista koulutusta ajankohtaisista aiheista – mm. seminaareja, neuvottelupäiviä ja konsultointia. Kehitysvammaliiton koulutukset ovat edullisempia jäsenillemme.

Kehitysvammaliiton tapahtumakalenteri jäsenille, kevät 2024 (pdf, 1 Mt)

Tällä hetkellä koulutamme enimmäkseen etänä! Etäkoulutukset mahdollistavat osallistumisesi paikasta huolimatta. Koulutuksemme ovat vuorovaikutuksellisia, ja jokaisella osallistujalla on mahdollisuus osallistua keskusteluihin sekä esittää kysymyksiä.

Saat linkin koulutukseen sähköpostitse. Osallistuminen on helppoa ja vaivatonta. Vastaamme mielellämme kaikkiin kysymyksiin koulutuksiin, etäyhteyksiin ja osallistumiseen liittyen.

Verkkokursseja ja tilauskoulutusta muille kuin jäsenillemme tarjoaa Kehitysvammaliiton 100-prosenttisesti omistama yritys Saavuta Asiantuntijapalvelut Oy.

saavuta.fi

Saavutettavuutta organisaation verkkosivuihin!

Ajankohdat:
6.9.2023 10:00 - 14:00
22.11.2023 10:00 - 14:00

Kehitysvammaliiton Papunet tukee jäseniä ja järjestää kehittämisprosessin verkkosivustojen saavutettavuudesta.

Prosessin aikana koulutetaan jäsenorganisaation työntekijöitä, tarkistetaan järjestön verkkosivuston saavutettavuus ja annetaan ehdotuksia sivuston saavutettavuuden kehittämiseksi.

Prosessissa perehdytään siihen

• mitä tekninen ja kognitiivinen saavutettavuus tarkoittavat
  • mitä on selkokieli ja miten sitä käytetään verkossa
  • miten erilaiset vammat ja toimintarajoitteet vaikuttavat verkkosivujen käyttöön
  • mitä verkkosivustojen kehittäjien täytyy tietää saavutettavuudesta, digipalvelulaista ja WCAG-kriteeristöstä

Prosessi järjestetään

• Päivä 1: ke 6.9.2023 klo 10-14
  • Päivä 2: ke 22.11.2023 klo 10-14
  • Päivä 3: sovitaan kehittämisprosessin aikana

Mitä prosessiin kuuluu?

1. Kolme yhteistä koulutuspäivää. Ensimmäisessä päivässä käydään läpi verkkosivujen teknistä ja kognitiivista saavutettavuutta ja selkokielen käyttöä verkossa, myös käytännön esimerkkien avulla. Toinen päivä keskittyy organisaatioiden verkkosivujen tarkistusten löydöksiin ja kehittämisehdotuksiin. Kolmannessa päivässä arvioidaan jäsenten tekemiä muutoksia palveluihin aiemman arvioinnin pohjalta. Kolmas päivä on valinnainen.
  2. Papunetin tekemä organisaation verkkosivuston saavutettavuustarkistus sekä tarkistusten läpikäynti. Saavutettavuustarkistuksen avulla pystytään löytämään sivuston olennaisimmat kehittämiskohteet saavutettavuuden näkökulmasta sekä esittämään näille korjausehdotukset.

Kenelle saavutettavuuden kehittämisprosessi on suunnattu?

Koulutuskokonaisuus on suunnattu kaikille verkkosivujen suunnittelussa ja kehittämisessä mukana oleville. Yhdestä organisaatiosta voi osallistua neljä henkilöä, ja mukaan otetaan kahdeksan organisaatiota. Tapaamiset järjestetään etänä Teams-yhteydellä.

Lisätietoa:

• koulutuksen sisällöstä: saavutettavuusasiantuntija Tapio Haanperä, puh. 050 558 8666, tapio.haanpera(at)kvl.fi ja suunnittelija Jenni Stolt, puh. 050 531 1979,  jenni.stolt(at)kvl.fi
  • Koulutussuunnittelija Marjo Timonen, puh. 09 3480 9223, marjo.timonen(at)kvl.fi

Veloitukseton peruutus voidaan tehdä ennen viimeistä virallista ilmoittautumispäivää. Tämän jälkeen tapahtuneista peruutuksista peritään 50 % koulutuksen osallistumismaksusta.
Jos peruutuksen syynä on oma tai lapsen sairaus, toimistokuluina veloitetaan 50 euroa. Koko maksu peritään mikäli peruutusta ei tehdä lainkaan.
Mikäli henkilö on estynyt osallistumasta sairauden tm. ylivoimaisen esteen vuoksi voi hän lähettää toimipaikastaan toisen henkilön tilalle. Tästä tulee kuitenkin ilmoittaa kirjallisesti etukäteen koulutuksen koulutussuunnittelijalle. Tällöin emme peri peruutusmaksua.

Kehitysvammaliitto pidättää oikeuden tilaisuuden peruuttamiseen esimerkiksi vähäisen osanottajamäärän vuoksi sekä mahdollisiin aikataulu-, puheenvuoro- ja paikkamuutoksiin.

OsallistumismaksuKehitysvammaliiton jäsenet 1500€ (Muut osallistujat 2000€)
PaikkakuntaTeams-etäkoulutus
PaikkaTapaamiset järjestetään etäyhteydellä (Teams)
JärjestäjäKehitysvammaliitto ry, Papunet