pino selkokirjoja

Kun pääkaupunkiseudun Helmet-kirjastojen tämän vuoden lukuhaaste julkaistiin, sain ystävältäni viestin: ”Huomasitko, että uudessa Helmet-haasteessa on kohta Kirja on julkaistu myös selkokielellä.” En ollut huomannut, mutta ilahduin perinpohjaisesti siitä, että tuhansia ihmisiä tavoittava lukuhaaste innostaa tutustumaan myös selkokirjatarjontaan.

Helmet-lukuhaaste on leikkimielinen, koko vuoden kestävä lukuprojekti, joka innostaa etsimään uutta luettavaa 50:n eri kriteerin perusteella.

Kirja on julkaistu myös selkokielellä tarkoittaa, että jostain yleiskielisestä kirjasta on tehty selkomukautus. Haasteeseen osallistuva voi siis halutessaan lukea vain alkuperäisen kirjan, mutta osa varmasti kiinnostuu myös selkomukautuksesta ja teosten vertaamisesta.

Selkomukautuksia Suomessa on tehty niin klassikoista kuin nykykirjallisuudestakin. Selkokielellä voi lukea esimerkiksi Tove Janssonin Vaarallisen juhannuksen (selkomukautus Jolin Slotte) tai Arthur Conan Doylen Baskervillen koiran (selkomukautus Johanna Kartio). Nykykirjallisuudesta selkokielellä voi lukea mm. Jari Mäkipään Masi Tulppa: Pääsy kielletty! -lastenromaanin (mukautus Riikka Tuohimetsä) tai Veera Niemisen Avioliittotestin (Avioliittosimulaattorista mukauttanut Johanna Kartio).

Kun Selkokeskuksen selkokirjatietokantaan napsuttelee sanan selkomukautus, osumia tulee 69. Samalla hakusanalla kannattaa lähestyä myös kirjaston hakujärjestelmää, kun etsii nimenomaan mukautuksia. Laajimman kuvan selkotarjonnasta saa hakusanalla selkokirja.

Miksi sitten on tarpeen, että selkokirjallisuus näkyy lukuhaasteessa, johon ei välttämättä moni selkokielen tarvitsija tartu? Monille paljon lukevillekaan selkokirjallisuus ei ole tuttua. Kun tietoisuus selkokirjallisuuden olemassaolosta kasvaa, on myös enemmän ihmisiä, jotka voivat vinkata selkokirjan äärelle niitä, jotka voisivat saada niistä lukuelämyksiä mutta jotka eivät itse olisi selkokirjoja löytäneet. Selkokirjojen kohdalla kun usein on niin, että selkolukija ei välttämättä itse osaa tai pysty etsimään luettavaa, vaan tarvitsee esimerkiksi opettajan, ohjaajan, perheenjäsenen tai jonkun muun lähi-ihmisen apua. Jos vinkkaaja itse lukee selkokirjan, pääsee jo hyvin jyvälle, mistä tällaisessa helpotetussa kirjallisuudessa on kyse.

Helmet-lukuhaaste ei ole ainoa selkokirjan ääreen kannustava lukuhaaste. Myös Celian kuukausittain etenevässä haasteessa on lokakuussa vuorossa selkokirja tai helppolukuinen kirja. Ja vaikka selkokirjaa ei mainittaisikaan, mihin tahansa lukuhaasteeseen voi toki tarttua myös selkokirjoja lukemalla. Tai lukea ihan muuten vain, jos lukuhaasteet eivät tunnu itselle luontevalta lukutavalta.

Heitän vielä lopuksi sinulle haasteen: kenelle sinä voisit suositella selkokirjaa?

Henna Kara
kustannustoimittaja
Oppimateriaalikeskus Opike
Kehitysvammaliitto

Celian lukuhaaste 2020

Helmet-lukuhaaste 2020

Selkokeskuksen selkokirjatietokanta

Vastaa

Kommentti julkaistaan tarkistuksen jälkeen. Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty tähdellä (*).