Lukuiloa ja selkokieltä

Mitä lukeminen merkitsee sinulle? Minulle se merkitsee ajan tasalla pysymistä siitä, mitä maailmassa parhaillaan tapahtuu. Lukuhetki on oma lepohetki ja joskus pakohetki arkisen aherruksen keskellä. Lukeminen herättää paljon tunteita. Lukuhetki on tajuntaa avartava kokemus, joka lohduttaa, virkistää, naurattaa, ärsyttää ja koskettaa. Lukuhetki syventää niin itsetuntemusta kuin ymmärrystä toisista ihmisistä ja maailman menosta.

Länsimaiset ihmiset ovat vuosisatojen saatossa siirtyneet suullisesta tarinankerronnasta kirjalliseen ja monimediaiseen tarinankerrontaan. Siirtymä leiritulien ääreltä yksinäisiksi median ja tarinoiden kuluttajiksi internetissä ei ole tapahtunut kivutta, ja osa porukasta on pudonnut kyydistä jo aikaa sitten. Selkokeskus arvioi muutama vuosi sitten, että noin puoli miljoonaa suomalaista tarvitsee selkokieltä, joka on yleiskieltä selkeästi yksinkertaisempaa suomen kieltä.

Noin 10 % väestöstä kokee siten vähintään kohtuullisia tai suorastaan ylitsepääsemättömiä vaikeuksia yrittäessään lukea tai ymmärtää tavallista yleiskielistä tekstiä. Osuus on vielä suurempi vanhemmissa ikäluokissa. Tyypillisiä syitä selkokielen tarpeen taustalla ovat kehitysvammaisuus, muistisairaus, korkea ikä ja puutteellinen kielitaito.

Ilman lukemisen apua ja selkokieltä moni suomalainen jää tiedonsaannin ulkopuolelle informaatioyhteiskunnassa. Ilman lukemisen apua ja selkokieltä moni jää myös kaunokirjallisten lukuelämysten ulkopuolelle. Tämä heijastuu niin ihmisten itsemääräämiseen, yhteiskunnalliseen osallisuuteen kuin henkilökohtaisen hyvinvoinnin kokemukseen. Mikä siis neuvoksi? Reseptini on yksinkertainen: luetaan ääneen selkokirjoja ja Selkosanomia!

Ääneen lukuhetket ovat toimiva ja yksinkertainen tapa vahvistaa kehitysvammaisten ja iäkkäiden ihmisten hyvinvointia vammais- ja vanhustyön arjessa. Lukuhetket oman työntekijän kanssa virkistävät ja piristävät ja tuovat subjektiivista mielihyvää. Työntekijöiden havaintojen mukaan lukuhetket ovat myös oivallinen keino rauhoittaa asiakkaiden levotonta mieltä läsnäolon ja kohtaamisen avulla.

Lukuhetket herättävät usein keskustelua ja tukevat muistelua ja kokemusten jakamista. Lukuhetkillä on tärkeä sosiaalinen ja yhteisöllinen funktio, sillä ne tuovat ihmiset yhteen ja auttavat asiakkaita tutustumaan toisiinsa entistä paremmin. Kehitysvammaisille ihmisille lukuhetket ovat hyödyksi myös kansalaistietojen ja -taitojen vahvistamisen kannalta.

Minna Salonen

Projektisuunnittelija, Lukutuki-hanke

Selkokeskus, Kehitysvammaliitto

 

Lisätietoa Lukutuki-toiminnasta ja 24.2. vietettävästä Maailman ääneen lukemisen päivästä ja sen tapahtumista Selkokeskuksen sivuilta.

 

Vastaa

Pakolliset kentät merkitty tähdellä (*)