Vapaaehtoistoiminta voi parhaimmillaan olla nuorelle merkittävä ponnahduslauta omalle urakehitykselle ja vapaaehtoistyössä on mahdollista päästä vaikutusvaltaiseen asemaan.  Työssäkäyville ihmisille vapaaehtoistoiminta antaa tervetullutta vaihtelua omaan palkkatyöhön.  Mahdollisuus auttaa apua tarvitsevia antaa paljon myös auttajille itselleen.

Myös monet kehitysvammaiset ihmiset tekevät vapaaehtoistyötä. Useille on tärkeää, että voi tuntea tekevänsä mielekästä ja hyödyllistä työtä ja samalla tavata erilaisia mielenkiintoisia ihmisiä.

Edellä mainitun lisäksi kehitysvammaiset ihmiset tekevät hyvin paljon muunkinlaista  vapaaehtoistyötä. He työskentelevät esimerkiksi teollisuuden alihankintatehtävissä, kokoonpanotöissä, siivoojina, hyllyttäjinä, pullonpalautuskoneen hoitajina ja monissa muissa vastaavissa yksinkertaisissa työtehtävissä. Jos nämä vapaaehtoiset ilmaista työtä tekevät ihmiset päättäisivät yllättäen lopettaa työntekonsa, olisi heidän tilalleen monissa tapauksissa palkattava oikeita työntekijöitä oikealla palkalla.

Tosin kehitysvammaisten ihmisten palkatta tekemää työtä ei kutsuta vapaaehtoistyöksi vaan avotyöksi tai työtoiminnaksi. Kuitenkin se on kehitysvammaiselle ihmiselle aivan yhtä vapaaehtoista kuin mikä tahansa muu harrastustoiminta. Siitä huolimatta avotyössä tai työtoiminnassa käyminen saatetaan monissa paikoissa tarjota heille siten, että se on naamioitu näyttämään aivan oikealta palkkatyöltä siihen liittyvine termeineen, aikatauluineen ja velvollisuuksineen. Asumisyksiköissä joka aamuinen töihin lähtö on niin päivänselvä juttu, että kenenkään – kaikkein vähiten asukkaiden itsensä – mieleen ei juolahda asettaa sitä kyseenalaiseksi.

Selvyyden vuoksi olisi vähintään kohtuullista lakata käyttämästä palkattomasta avotyöstä oikeaan palkkatyöhön rinnastettavia termejä ja ryhtyä sen sijaan kutsumaan avotyötä sillä nimellä, mitä se oikeasti on: palkatonta vapaaehtoistyötä. Toinen parempi vaihtoehto olisi ryhtyä maksamaan kehitysvammaisille avotyöntekijöille oikeasta työstä oikeaa palkkaa ja tehdä näin selvä pesäero vapaaehtoistoiminnan ja palkkatyön välille myös kehitysvamma-alalla.

Eeva Grönstrand
Toimittaja, Ketju-lehti

Vastaa

Kommentti julkaistaan tarkistuksen jälkeen. Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty tähdellä (*).