Kansainvälisten tutkimusten mukaan myötätuntoinen yritys menestyy usein taloudellisesti ja tulos näkyy viivan alla. Näin väitettiin artikkelissa, joka käsitteli myötätunnon merkitystä työyhteisössä. Toisessa artikkelissa kerrottiin itsemyötätunnon merkityksestä terveyteen. Myötätunto itseä kohtaan on voimallinen tie hyvinvointiin, kasvuun ja kehitykseen. Onko organisaation menestyksen taustalla itselleen myötätuntoiset työntekijät myötätuntoisessa organisaatiossa?

Myötätunnon merkitystä työelämässä tutkitaan muun muassa Tekesin ja yritysten rahoittamassa Myötätunnon mullistava voima -hankkeessa (CoPassion-hanke). Helsingin yliopiston hallinnoima hanke pyrkii selvittämään, voiko organisaatio olla yhtä aikaa inhimillinen ja tuloksellinen. Hanke lupaa tuottaa uudenlaista tietoa siitä, miten myötätunto näkyy organisaatiomaailmassa, miten myötätuntoa synnytetään ja vahvistetaan ja miten se vaikuttaa. Hankkeessa kehitetään konkreettisia työkaluja ja mittareita, joilla rakennetaan tuloksellisempaa suomalaista elinkeinoelämää.

CoPassion-hankkeen tavoitteet ovat kunnianhimoisia. Kiistämättä kaikki keinot ja tutkimussuunnat ovat enemmän kuin tarpeen, jotta Suomen kilpailukyky ja tuottavuus kasvavat.

Palataanpa organisaation myötätunnon kehittämisestä itsensä kehittämiseen. Ystäväni opiskelee mindfulnessia ja myötätuntoa yliopistossa Skotlannissa. Kävimme iltalenkillä mielenkiintoisen keskustelun itsemyötätunnon merkityksestä terveyteen, hyvinvointiin ja kehitykseen. Pohdiskelimme yhdessä, mitä itsemyötätunto oikeastaan tarkoittaa.

Lähestyimme ja konkretisoimme käsitettä itsemme ja toistemme kautta. Pohdimme, miten suhtaudumme ystävään tai työtoveriin, joka kaipaa rohkaisua tai tukea vaikkapa selvitä työpaineista tai vaativasta tehtävästä. Suhtaudumme kannustavasti, ystävällisesti ja pyrimme yhdessä löytämään keinoja vähentää stressiä. Kokonaan toinen kysymys on, miten suhtaudumme itse itseemme vastaavassa tilanteessa. Väitän, että useimmat meistä suhtautuvat muihin myötätuntoisemmin kuin itseensä.

Mitä tapahtuisi, jos suhtautuisimme itseemme työpaineiden ja vaativien tehtävien äärellä myötätuntoisemmin ja kohtelisimme itseämme kuin hyvää ystävää? Päätin heti kättelyssä käynnistää itsemyötätunnon kokeilun itseni kanssa. Mitä jos itsekritiikin sijaan harjoittaisinkin itsemyötätuntoa? Tunnustan, tässä asiassa olen noviisi. Aika harjoitteille on otollinen siis monestakin syystä.

Marianna Ohtonen
Kehitysvammaliitto

Vastaa

Kommentti julkaistaan tarkistuksen jälkeen. Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty tähdellä (*).