Oon upee -kampanjakuva

Kaikki kehitysvammat eivät näy päällepäin. Downin oireyhtymä näkyy. Juttelin yhden Down-lapsen äidin kanssa ja hänen mielestään se on sekä hyvä että huono asia. Hyvä siksi, että ihmiset osaavat suhtautua ymmärtäväisesti, jos lapsi käyttäytyy vähän eri tavalla kuin muut samanikäiset. Ja huono oikeastaan samasta syystä: ihmiset alkavat suhtautua omien ennakko-odotustensa mukaisesti, kun huomaavat, että ovat tekemisissä kehitysvammaisen ihmisen kanssa. Nähdään pelkkä Downin syndrooma eikä kaikkea sitä muuta, mitä ihminen on sen lisäksi ja ennen sitä.

Nostaaksemme esiin voimavaroja ja vahvuuksia, joita on henkilöillä joilla on Downin oireyhtymä, olemme toteuttaneet kampanjan, jolla halutaan kohdistaa erilainen katse Downin syndroomaan. Kampanjan malleiksi lähteneet viisi mahtavaa henkilöä saivat itse päättää, millaisina haluavat tulla nähdyiksi. He kertoivat, mikä on heissä itsessään ominaisinta, ja valokuvaaja Veikko Kähkönen toteutti heidän visionsa upeiksi taidevalokuviksi. Niissä näemme rohkeita, itsevarmoja, vapaita, luovia ja vahvoja ihmisiä, roolimalleja ja ystäviä.

Eivätkö nämä juuri ole ominaisuuksia, joita tämä yhteiskunta kaipaa? Miksi kehitysvammaiset ihmiset silti jäävät liian usein piileväksi voimavaraksi, jonka potentiaalia emme huomaa. Kukapa meistä ei toivoisi työtoveriksi luovaa ja rohkeaa ihmistä tai ystäväksi suurisydämistä ja lempeää persoonaa?

Valokuvat ovat esillä kauppakeskuksissa eri puolilla Suomea tämän viikon ajan, kiitos JCDecaux’n yhteistyön. Toivottavasti ne löytävät siellä sellaistakin yleisöä, jota Kehitysvammaliiton viestit eivät helposti muuten tavoita, ja avaavat heidän silmänsä. Ainakin minua kauniit taidekuvat siinä, missä olemme tottuneet näkemään kaupallisia mainoksia, ihastuttavat. Ja pysäyttävät.

Kiitos mahtavalle kampanjatiimille (Zeeland Family, Sugar Helsinki) ennen kaikkea kampanjamme malleille, valokuvaaja Veikko Kähköselle ja hänen studiolleen!

Kuvia ja tarinoita kuvien takaa on nähtävissä tämän viikon jälkeenkin verkkosivulla www.oonupee.fi.

Hyvää kansainvälistä Downin syndrooma -päivää!

Anneli Puhakka
Viestintäpäällikkö
Kehitysvammaliitto

www.oonupee.fi

Vastaa

Kommentti julkaistaan tarkistuksen jälkeen. Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty tähdellä (*).