Resonaari soi -konsertti 2012. Kuva: Pekka Elomaa

Työkaverini oli soittanut rumpuja viimeksi peruskoulussa. Soittaminen oli sen jälkeen jäänyt vuosikausiksi. Työpaikan virkistyspäivänä häneltä kysyttiin, haluaisiko hän aloittaa musiikin harrastuksen uudestaan. Tovin mietittyään hän vastasi myöntävästi.

Tuosta hetkestä on kulunut nyt runsaat kuusi vuotta. Tänään Mikko Majaniemi on jäsen Resonaarigroup-orkesterissa, joka keikkailee säännöllisesti.

”Ensimmäisellä keikalla jännitti aluksi hirveästi. Tuntui, että kaikki katsovat minua. Kolmen kappaleen jälkeen jännitys lakkasi, ja aloin innostua esityksen loppua kohti. Ihan hyvin meni”, Mikko muistelee.

Mikon soittoharrastus olisi saattanut jäädä heräämättä henkiin ilman musiikin erityispalvelukeskus Resonaaria, jonka ”haaviin” Mikko tarttui.  Ammattimaisesti työskentelevä Resonaarigroup on osa erityismusiikkikasvatuksen, kuntoutuksen ja musiikkiterapian erityisosaamisyksikkönä ja innovaatiokeskuksena toimivaa Resonaaria.

Kuluva vuosi on ollut Resonaarille melkoista juhlaa. Sen toiminta käynnistettiin vuonna 1995 eli 20 vuotta sitten Raha-automaattiyhdistyksen tuella, yhteistyökumppaneinaan Helsingin kaupunkilähetys ja Sibelius-Akatemia. Tasavuosia on juhlistettu konserteilla. Resonaarin toimintaa alusta alkaen vetäneet Kaarlo Uusitalo ja Markku Kaikkonen vastaanottivat ansiokkaasta työstään Kehitysvammaliiton Aino Miettinen -tunnustuspalkinnon liiton opintopäivillä marraskuun alussa.

Resonaarin musiikkikoulussa opiskelee tänä syksynä 260 opiskelijaa lähes 20 musiikinopettajan ohjauksessa. Koulun suurin yksittäinen kohderyhmä on kehitysvammaiset henkilöt. Opetuksen kivijalka on Uusitalon kehittämä kuvionuottimenetelmä, joka mahdollistaa soiton opettelun myös niille, joiden on vaikea hahmottaa perinteistä nuottiviivastoa. Kehitysvammaliitto on ollut kustantamassa jo neljää Kuvionuotit-kirjaa, joista tuorein ilmestyi viime keväänä.

Kuvionuotit ja Resonaarin toiminta on herättänyt kiinnostusta myös ulkomailla. Tiivistä yhteistyötä tehdään muun muassa Viroon, Italiaan ja Japaniin. Oman kansainvälisen ulottuvuutensa kuvionuottimenetelmälle toi myös Euroviisuissa Suomea edustanut punk-yhtye Pertti Kurikan Nimipäivät, jonka soittajat ovat opetelleet soittamaan Kuvionuottien avulla.

Kuvionuoteista on ollut myös Mikolle paljon apua ja iloa. Hän on oppinut soittamaan kosketinsoittimia ja bassoa Kuvionuotteja seuraten. Mikko käy kahdesti viikossa bänditreeneissä, joissa viimeksi on harjoiteltu muun muassa rytmiikkaa afrikkalaisilla djembe-rummuilla.

”Enää eivät esiintymiset jännitä. Parasta kuitenkin on ollut se, että olen saanut uusia kivoja kavereita”, Mikko toteaa.

Sakari Kilkki
suunnittelija, va. johtaja
Oppimateriaalikeskus Opike
Kehitysvammaliitto

Kuvionuotit Opikkeen verkkokaupassa

Vastaa

Kommentti julkaistaan tarkistuksen jälkeen. Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty tähdellä (*).