Tikoteekki järjestää Sillalla-seminaarin verkossa 17.-18.3.2022. Monipuolinen ohjelma tarjoaa uutta tietoa ja käytännön ideoita puhevammaisen henkilön vuorovaikutuksen ja kommunikoinnin tukemiseen sekä tietotekniikan käyttöön opetuksessa ja kuntoutuksessa.

Ulkomaiset luennoitsijat tulevat tänä vuonna Ruotsista ja Australiasta. Helena Tegler Uppsalan yliopistosta tarjoaa tutkimustietoa siitä, miten puhetta tuottava laite tukee liikunta- ja kehitysvammaisen lapsen vuorovaikutusta. Jo Watson Deakinin yliopistosta pitää esityksen tuetusta päätöksenteosta ja syvästi kehitysvammaisista ihmisistä.

Kahden päivän ohjelmassa käsitellään useita mielenkiintoisia aiheita sekä käytännön kokemuksiin että tutkimuksiin perustuen. Aiheita ovat muuan muassa oikeus omannäköiseen elämään, monimerkityksiset tavat kertoa avusteisen viestinnän keinoin, puhevammaiset ihmiset keskustelijoina koulussa ja vapaa-ajalla, eläin- ja luontoavusteinen puheterapia, tulkkauspalvelut ja eettiset periaatteet sekä virtuaalisten ympäristöjen hyödyntäminen puhevammaisten oppilaiden kanssa.

Ohjelmassa on useita puhevammaisten ihmisten puheenvuoroja eri aiheista: kokemuksia puhetulkin käytöstä, yksilöidyn synteettisen äänen merkityksestä sekä mitä Kehitysvammaliiton juhlavuoden teema ilolla mukana tarkoittaa kirjailija Marja Korhoselle.

Uusimpiin kommunikoinnin apuvälineisiin pääsee tutustumaan yritysten puheenvuorojen kautta perinteisen näyttelyn sijaan.

Tutustu koko ohjelmaan

Vastaa

Kommentti julkaistaan tarkistuksen jälkeen. Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty tähdellä (*).