Selkokirja on kokemattomalle lukijalle sama kuin kelluke uimaan opettelevalle, ja siksi selkokirjoja pitäisi julkaista ja pitää esillä enemmän.

Uimaan opettelevaa ei heitetä heti altaan syvään päätyyn, vaan hänelle tarjotaan aluksi kellukkeita. Kun oikea uimatekniikka alkaa löytyä, voidaan kellukkeista luopua. Samalla tavalla selkokirja auttaa kehittymään lukijana ja löytämään lukemisen ilon. Selkokirja voi olla väliaikainen apuväline vaikkapa lukuinnottomalle nuorelle, mutta se voi olla myös ainut lukemisen mahdollistaja.

Tällä hetkellä Suomessa ilmestyy vain noin 30 selkokirjaa vuodessa, vaikka jo yli 10 prosentilla väestöstä on heikko lukutaito. Selkokirjoja julkaisevat muun muassa Avain, Pieni Karhu, Oppian ja Kehitysvammaliiton Opike. Selkokirjoissa käytetään selkokieltä, jota on helppo ymmärtää tuttujen sanojen, lyhyiden lauseiden sekä selkeän tarinan ja taiton ansiosta. Siten selkokirja avaa tarinoiden ja tiedon maailman esimerkiksi niille, joilla on lukivaikeus, ADHD, kehitysvamma, muistisairaus tai äidinkielenä jokin muu kuin suomi tai ruotsi. Lukemista vierastavat ja lukemaan opettelevat taas voivat saada kipinän lukemiseen selkokirjojen avulla.

Jotta kirjallisuudesta nauttiminen olisi mahdollista kaikille, selkokirjoja pitäisi kirjoittaa ja kustantaa enemmän. Selkokirjoja pitää tuoda esiin myös mediassa tasavertaisina muiden kirjojen kanssa, jotta yhä useammat löytäisivät itselleen sopivaa luettavaa. Selkokirja kun ei ole vähempiarvoista kirjallisuutta, vaan tarjoaa samanlaisen lukuelämyksen kuin mikä tahansa muu kirja – eikä sen kirjoittaminen ole ihan yksinkertaista.

Älä unohda selkokirjaa

Kansainvälisen lukutaitopäivän kynnyksellä ilmestyi selkokielinen versio Opetushallituksen lukutaitostrategiasta. Siinä annetaan vinkkejä oman lukutaidon kehittämiseen – esimerkiksi selkokirjojen avulla. Strategian tavoitteena on tehdä Suomesta maailman monilukutaitoisin maa vuoteen 2030 mennessä, mutta se ei onnistu, jos heikosti lukeville ei ole tarjolla tarpeeksi kiinnostavia kirjoja. Tarvitaan siis lisää selkokirjoja eri aiheista ja genreistä, jotta voidaan vastata myös tähän suomalaisten lukutaidon kehittämisen tarpeeseen. Lisäksi pitäisi tunnistaa kouluissa ne lapset ja nuoret, joille tarjota selkokirjaa kellukkeeksi.

Selkokirjojen merkityksestä puhutaan Selkokeskuksen järjestämässä Älä unohda selkokirjaa -seminaarissa. Sen aikana selkokielen ja lukutaidon asiantuntijat sekä kirjailijat nostavat esiin kirjallisuuden muodon, joka jää marginaaliin liian usein. Seminaari järjestetään 28.9.2022 klo 15–17 Oodissa ja etänä, ja siitä tulee myöhemmin tallenne Selkokeskuksen YouTube-kanavalle. Ennen seminaaria selkokirjallisuutta on juhlistettu sosiaalisessa mediassa Kolme syytä -kampanjassa, jossa on jaettu syitä lukea, kirjoittaa, kustantaa tai suositella selkokirjoja. Kampanja ja seminaari hankkivat selkokirjoille enemmän niiden ansaitsemaa näkyvyyttä.

Ella Airaksinen
asiantuntija / selkokirjatyöryhmän sihteeri

Selkokeskuksen seminaarissa 28.9. keskustellaan selkokirjoista

Älä unohda selkokirjaa -seminaari (selkokeskus.fi)

Selkokirjallisuus (selkokeskus.fi)

Lukutaitostrategia 2030 selkokielellä (oph.fi)

Vastaa

Kommentti julkaistaan tarkistuksen jälkeen. Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty tähdellä (*).